Spareplaner har alltid mystiske navn. RP15 er navnet på en smartkort-leser, en jordbruksmaskin - og på Schibsteds plan for å kunne kutte kostnader på mellom 450 og 700 millioner kroner innen 2016.
«Redaksjonell Posisjonering 2015» er det fulle navnet, og Dagens Næringsliv (DN) har i god detalj avslørt hvordan mediehuset ser for seg posisjoneringen for de fire avisene Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen.
Blant annet felles anmelderi, felles meningsstoff, felles helgebilag, felles produksjon av «fellesnyheter» - spesielt til nett, felles utenriks, felles innsikt og forskning, felles nytteredaksjon.
I tillegg forslår nyhetsredaktør Ole Erik Almlid i Aftenposten i RP15-rapporten at mediehusene i større grad skal akseptere sponsorater som en del av finansieringen av journalistikken.
Timingen for lekkasjene er interessant, for det skjer samtidig som kulturdepartementet jobber med en endring av medieeierskapsloven.
I går presenterte departementet sitt forslag, som i korte trekk består i at grensen for eierkonsentrasjon holdes på en tredjedel på nasjonalt nivå - men at medietilsynet får en viktigere rolle ved at de skal fastsette og oppdatere måle og regnemetoder for eierposisjoner.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger