Anmeldelse: «Why Him?»

Den eneste grunnen til å se denne filmen er at man er i slekt med en av de involverte

Bryan Cranston og James Franco tærer på publikums velvilje i «Why Him?».

TERNINGKAST ÉN: «Why Him?» er en uforklarlig – nærmest imponerende – umorsom film, skriver Dagbladets anmelder.
TERNINGKAST ÉN: «Why Him?» er en uforklarlig – nærmest imponerende – umorsom film, skriver Dagbladets anmelder. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

FILM: Det er få ting amerikanerne er mer glade i å lage komedier om enn fedre som fortviler over tanken på at døtrene deres skal ha et seksualliv. Som regel er disse historiene konstruert som en skjult krig mellom fedre og (potensielle) svigersønner, hvor kampen om kvinnens gunst utkjempes som en konkurranse i nevrotisk, patriarkalsk eiesyke. John Hamburgs «Why Him?» har ambisjoner om å ta et oppgjør med denne klamme tradisjonen, men før den kommer i nærheten av dette poenget sleper den sitt publikum gjennom hundre forbløffende, uforklarlig, spektakulært – ja, nærmest imponerende – umorsomme minutter.MislykketÅ se «Why Him?» er som å tilbringe to timer fastspent i en berg-og-dal-bane-vogn som verken går opp eller ned, bare langsomt, langsomt bortover, mens livet passerer i revy av ren og skjær kjedsomhet. Faktisk er den så fundamentalt tonedøv og humoristisk mislykket at man får følelsen av å se en uferdig film – en skisse som verken er ferdig klippet eller lydlagt skikkelig.

Denne totale komifaglige svikten kommer på toppen av det som i utgangspunktet er et døllt premiss – konservativ, overbeskyttende far i klinsj med datterens nyrike, utagerende kjæreste – og en estetikk så virkelighetsfjern at det ikke finnes så mye som en eneste liten knagg å henge sitt emosjonelle engasjement på. Dersom man ikke er i slekt med noen av de involverte, finnes det rett og slett ingen grunn til å se «Why Him?».

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.