HIPPE TØYEN: X-games ble arrangert midt i Oslo i slutten av februar og tiltrakk seg et ungt og urbant publikum fra hele verden. Postgirobygget og Oslo Plaza t.v. i bildet.
Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
HIPPE TØYEN: X-games ble arrangert midt i Oslo i slutten av februar og tiltrakk seg et ungt og urbant publikum fra hele verden. Postgirobygget og Oslo Plaza t.v. i bildet. Foto: Heiko Junge / NTB scanpixVis mer

Den eneste storbyen i Norge kan ikke markedsføres av en sau

Visit Norways nye turistreklame vekker sinne og oppgitthet i Oslo.

Kommentar

Jeg ble overrasket da jeg så den nye kampanjen fra Visit Norway. En sau spratt ut av blomsterbutikken på hjørnet der jeg bor, et steinkast fra Oslo sentrum. Sauen hadde attpåtil et navn, Heidi. Jeg tenkte at den måtte ha rømt fra den lokale dyregården; du vet, den type urbane småbruk som gir byunger en mulighet til å se dyr i levende live før de vakuumpakkes.

Men, neida, dette var faktisk en turistreklame. For Oslo. Kom til Oslo og se en sau, offisiell hashtag i sosiale medier #sheepwithaview.

Hva i all verden hadde de tenkt på?

Naturligvis fikk samtlige profesjonelle urbanister apopleptisk anfall av saueslippet midt i hovedstaden, men fikk til svar at de ansvarlige i grunnen ikke hadde tenkt så mye. Her har Oslo Business Region, Visit Oslo og andre byforskere og -utviklere i årevis prøvd å redde Oslo fra hardingfela. De har kjempet mot turismens gjøkunger som legger til kai i tre timer for å busses opp til Holmenkollen og se ned på Oslo.

Dette er jo ikke en gang smart økonomi. Det er sosial dumping av turister. Oslo tjener altfor lite på at utlendinger busses rundt i byen og kjøper stygge små troll. Derfor har noen hatt en bedre plan, men Innovasjon Norge har ikke fått notatet og fortsetter å kjøre på med sauer og natur.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Før noen av gammel vane sukker; men det er jo the fjords og midnattssol og nordlys turister kommer for, så, ja, det er i stort monn riktig, men det er ikke lenger bare det. Stadig flere stopper i Oslo for å oppleve by, arkitektur, mat og kultur. Mange av dem kunne aldri tenke seg å sette en fot i en fjord, langt mindre klappe en sau, eller ta selfie på Prekestolen.

Tenk på dere selv, der dere nå enten ligger på en strand i varmere strøk, eller nyter en storby. De fleste reiser ikke for å se natur alene, men for å oppleve noe annerledes, slappe av og ha det gøy på samme tid.

All denne naturtilbedelsen er heller ingen udelt suksess. Sannheten er at tross økningen i antall turister til Norge, så har vi relativt sett en mindre andel av den galopperende økningen i verdensturismen de senere tiårene. Vi kunne gjøre det atskillig bedre.

Norge er fortsatt et land for spesielt interesserte som er mest opptatt av spektakulær natur og har råd til å betale crazy priser for et glimt av nordlys etterfulgt av en overpriset oppdrettslaks.

Den økende interessen for Oslo kan neppe endre det alene. Men det kan gjøre Norge til et mer spennende reisemål for flere enn rike kinesere som reiser ens ærend til Tromsø for å filme nordlys.

I en tid med stadig billigere direkteflyvninger verden rundt, også til Norge, er det blitt lettere å oppleve storbyen i andre byer enn de som sto på kartet til forrige generasjon. Oslo burde selvfølgelig være på det nye kartet. Byen har kanskje ikke Stockholms skjønnhet, eller Københavns sjarm, men har et gryende rykte som en av Europas mer spennende og mangfoldige byer; kjent for uteliv, restauranter, musikk, utstillinger. Rosende omtale i utenlandske publikasjoner er blitt så vanlig at det ikke lenger får oppslag i Dagsrevyen.

Alle byer hvor ungdomskultur får utfolde seg, er tiltrekkende utover denne aldersgruppen. Kreative folk vil være der det skjer, og det er mulig det er litt jåleri, men google x-games, så ser du at det er mer pop enn Vikingeskipene.

For noen måneder siden ble det arrangert x-games i bydelen hvor Visit Norway nå reklamerer med at du kan treffe sauen Heidi, ikke hipstere i IT-klynger og kule coctailbarer. Arrangementet nådde ut til titalls millioner via ESPN, på Facebook, Instagram og via andre kanaler.

Dette er del av en universell og enorm kommersiell ungdomskultur, og det er i praksis umulig å måle hva det er verdt at Oslo er med i et slikt univers, men det er åpenbart billig Oslo-reklame for noen millioner kroner, i tillegg til at det må sees som et løft for Tøyen og indre Oslo.

Det nye byrådet velger derimot å se x-games som en idrettssatsing på bekostning av breddeidretten i byen, og den norske arrangøren truer med å flytte showet til klassiske skisportomgivelser på Hafjell. Oslo har dermed havnet i en håpløs skvis mellom idrettens sosialdemokrati og blomstrende nasjonalromantikk.

Det virker nesten umulig å komme ut av den skvisen. Oslo kan bygge seg en ny skyline, restauranter bli overdrysset av Michelin-stjerner og hipstere sveve over byen i psykedelisk solnedgang. Det hjelper ikke.

Nissen flytter likevel med på lasset. Og sauer løper rundt på Tøyen.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook