BADETID: Forfatterrollen handler ikke lenger bare om å sitte alene og skrive. Mange kultur- og litteraturhus vil ha besøk, og arrangementsiveren er stor hos forlagene.  Illustrasjon: Flu Hartberg
BADETID: Forfatterrollen handler ikke lenger bare om å sitte alene og skrive. Mange kultur- og litteraturhus vil ha besøk, og arrangementsiveren er stor hos forlagene. Illustrasjon: Flu HartbergVis mer

Den ensomme forfatteren er død

Vi svømmer i bokbad. Og forlagene har blitt arrangører.

(Dagbladet:) - Jeg tar det litt rolig om dagen, og gjør bare to slike arrangementer i uka, sier Jan Kjærstad, mens han nikker mot forfatterkollega Maja Lunde.

- Men hun er ute nesten hele tiden.

De to sitter sammen med forfatter Helga Flatland ved et ubehandlet trebord ved «Scene 5» på Kulturhuset i Lillestrøm. Rundt dem summer det fra bordene og klirrer i glass og bestikk. Mellom 30 og 40 godt voksne publikummere venter på at de tre Aschehoug-forfatterne skal ta plass på den lille scenen.

- Vi har gjort dette så mye at jeg nok kunne ha tatt hele bokbadet til Maja, og hun kan nok hele mitt. Vi kjenner hverandres bøker veldig godt, sier Flatland.

Stressende
Forfatterrollen handler ikke lenger bare om å sitte alene og skrive. Enhver krok av landet har kulturhus som gjerne vil ha besøk av forfattere, og de siste åra har flere nye litteraturfestivaler blitt etablert. Derfor må de skrivende menneskene også venne seg til å tale foran publikum.

- Det er nesten en slags motsetning til forfatterrollen, og mange synes det er stressende, sier Flatland.

Men de ser alle verdien av å møte leserne ansikt til ansikt.

- Der er det ulike typer forfattere, noen elsker det, og det er nærmest derfor de skriver. Så er det de som er sjenerte og ikke så scenevante. Jeg er en sjenert person, men har lært meg til å takle dette, sier Kjærstad.

For Maja Lunde, som brakdebuterte med romanen «Bienes historie» i høst, er det annerledes.

Jan Kjærstad møter Elisabeth K. Johansen til bokbad i Lillestrøm. Foto: NINA HANSEN / DAGBLADET
Jan Kjærstad møter Elisabeth K. Johansen til bokbad i Lillestrøm. Foto: NINA HANSEN / DAGBLADET Vis mer

- Jeg hadde ikke klart å bare sitte alene og skrive. Her får man en dialog med leserne og ser at bøkene lever, sier hun.

Opplever økning
Norsk Forfattersentrum, som blant annet jobber for å sikre forfatterhonorar, opplever større etterspørsel etter forfattere som kan stille på scenen. Antall honorerte forfatteroppdrag registrert hos dem økte med 19 prosent fra 2011-2014, om vi ser bort fra arrangementer knyttet til den kulturelle skolesekken.

- Forfatterøkonomien er avhengig av at man gjør mer enn å skrive bøker. De færreste kan leve av bøker alene, sier daglig leder i Norsk Forfattersentrum, Ingvild Christine Herzog.

Forlagene har blitt mer ivrige etter å arrangere ring, men det har også mange andre aktører fra hele landet.

- Det er alt fra små, snodige ting på de merkeligste steder, til de store festivalene, sier Herzog, som er opptatt av at forfatterne får betalt for å stille på de mange nye scenene.

- Via slike oppdrag skaper man et navn, men det fører ikke til et enormt mersalg. Men forfatterne får ikke alltid betalt for sine opptredener.

- De fleste av dem er ikke honorert. Det regnes som lansering. Man promoterer boka si, sier Jan Kjærstad.

Tidligere reiste han rundt på lukkede bokhandlermøter, men de seineste åra har det blitt flere møter som er åpne for alle. Noen ganger deler han scene med andre populære forfattere og blir mottatt av trampeklapp og plystring, andre ganger har det vært slunkent i salen.

- Forlagene tar etter musikkbransjen og tenker at man kan tjene penger på å turnere. Men jeg tror den tanken er overvurdert. Det å gå og høre på en forfatter er ikke så gjevt som for 30 år siden. Dette når et metningspunkt, spår Kjærstad.

Forlagene gjør det selv
Bokbadet på Lillestrøm er en del av en større turné som Aschehoug arrangerer for første gang i høst, med totalt seks bokaktuelle forfattere.

Maja Lunde liker godt å møte publikum. Foto: NINA HANSEN / DAGBLADET
Maja Lunde liker godt å møte publikum. Foto: NINA HANSEN / DAGBLADET Vis mer

- Vi bruker mer ressurser på dette nå. Vi er flere steder, med flere forfattere, sier markedsansvarlig Vidar Strøm Fallrø.

Han vil ikke gå med på at forfattermøtene er overvurderte, og påpeker at arrangementer kan være så mangt.

- Fra møter med bokhandel til bibliotekbesøk til store festivaler. Alle er ikke alltid like vellykkede, men generelt er det absolutt en merverdi i å møte leserne — det bidrar til oppmerksomhet og fokus på litteraturen, det er vi alle tjent med, sier Strøm Fallrø.

Også de andre forlagene satser mer på forfatterarrangementer enn tidligere. Hos Cappelen Damm inviterer de årlig til hele 250 ulike arrangementer i eget hus. De åpner dørene til bokbad, bokbar, litteraturkvelder og barnearrangementer, både i egne lokaler og i citypassasjen i Akersgata. I november inviterte forlaget til minifestivalen Pulf (Pop up litteraturfestival).

- Disse arrangementene er utrolig godt besøkt, sier forlagets markedssjef for nye medier, Annette Garpestad. Hun mener angementsiveren er en typisk norsk trend.

- I Norge har vi litteraturfestivaler på nesten hvert nes, og vi har fått nye litteraturhus og kulturhus i mange byer. Du skal ikke reise lenger enn til Sverige før dette ikke er vanlig.

En happening
På Kulturhuset i Lillestrøm kaller bokbader Elisabeth K. Johansen opp forfatterne, en etter en.

- Dette er alle mine favorittforfattere i år, sier hun og drar fram superlativene i omtalene av bøkene: «Fantastisk bok», «kjempefin leseropplevelse», «soleklar julegave i år».

- Jeg spør om det jeg tror publikum kan lure på. Det skal ikke være noe kritisk, jeg skal være ei bru mellom forfatteren og publikum, sier Johansen til Dagbladet. Hun jobber til daglig som bibliotekar på Nes bibliotek, men har gjort bokbad både der og for andre aktører i en årrekke. Hun får ofte spørsmål om å gjøre flere slike jobber.

Jan Kjærstad og Helga Flatland er på stadig flere arrangement der de møter publikum. Ingeborg Landsvoll (i midten) mener det er fantastisk å komme så tett på forfatterne. Foto: NINA HANSEN / DAGBLADET
Jan Kjærstad og Helga Flatland er på stadig flere arrangement der de møter publikum. Ingeborg Landsvoll (i midten) mener det er fantastisk å komme så tett på forfatterne. Foto: NINA HANSEN / DAGBLADET Vis mer

- Jeg kunne ha gjort dette på fulltid. Det er et skrikende behov for flere bokbadere.

Johansen er også fast bokbader på Gyldendals krimturné i høst. Samme forlag arrangerer dessuten en egen fantasy-turné.

- Vi har økt antallet slike arrangementer de siste åra. Egne krim- og fantasyturneer er nytt, vi har også startet opp med bokfrokoster og har flere poesikvelder, sier Harald Ofstad Fougner, assisterende forlagsdirektør i Gyldendal Litteratur.

- Det er sammensatte grunner til at det blir flere slike arrangement, dels at media fungerer dårligere for bredden av litteraturen enn den kanskje gjorde før, men arrangementer når ut til litt flere lesere og gir forfatterne en anledning til å snakke ut på en skikkelig måte. Sosiale medier har også blitt en god kanal for å spre eventer, og det er lettere å få folk til å komme, sier han.

Tjener mer på foredrag
Det er ikke bare de største forlagene som legger mye arbeid i bokbad. Hos mellomstore Press, som satser mest på oversatt litteratur, er forfatterbesøk en viktig del av markedsføringsstrategien.

- I stedet for kampanjer og reklame bruker vi mye penger på å hente forfattere hit på besøk. Offentlige arrangementer er en del av strategien, sier markedsjef Thomas Mala.

- Har det blitt vanskeligere å være introvert forfatter?

- Neida. Til syvende og sist handler alt om hvorvidt boka er god. Noen vil helst ikke stå på en scene, og det er helt ok. Men de som synes det er gøy, kan tjene på det, mener han.

Åshild Eidem debuterte med dokumentarboka «Spillet om Gaza» i 2013, og utga «Arven etter far» sammen med Laila Bokhari i høst. Hun har tjent mye mer på foredrag og debatter i forbindelse med den debutboka, enn på salget av den.

- Jeg var veldig overrasket over at det ble så mye. Jeg så for meg at det ville bli noen intervjuer, bare, sier Eidem, som anslår at hun har deltatt på over 50 arrangementer foreløpig.

Når hun nå jobber med en ny bok om Libanon, er hun opptatt av å være forberedt.

- Jeg tenker for eksempel at jeg må huske å ta bilder, og det minner meg på å holde fokus på det aktuelle bildet og de lange linjene. At forfatterne er ettertraktet på scenene, er først og fremst positivt, synes hun. Men det gir fødte entertainere en fordel.

- For eksempel er det flere forlag som vil at du skal komme og presentere boka for markedsavdelingen. Da ligger det i sakens natur at dersom de satser mer på én bok på bakgrunn av det, går det på bekostning av andre.

Møter leserne
Etter at bokbadet på Lillestrøm er over, strømmer publikum til bordet der forfatterne sitter klare for å signere bøker.

- Jeg har lest Kjærstad i mange år, og ble helt starstruck da jeg plutselig så han foran meg i en kø en gang for flere år siden, forteller Anne-Helene Brynhildsen.

Ingeborg Landsvoll kom også for å høre på Jan Kjærstad, men forlater lokalet med en stabel nye bøker.

- Det var en helt fantastisk opplevelse og gøy å være så tett på forfatterne og at de var så åpne for å dele, sier hun.

Forfatterne mener at møtene med leserne er det viktigste med de mange arrangementene.

- Det er så mange forfattere som ikke blir invitert til noe som helst. Det er et privilegium å få være med på slike ting, sier Maja Lunde.

- Jeg har som prinsipp å si ja til alt, og ser på dette som langtidsmarkedsføring, sier Helga Flatland.