Den erotiske Picasso

PARIS: Få kunstnere har fått sitt verk analysert, dissekert og utstilt så ofte som Picasso. I dag åpner en helt spesiell utstilling, viet Picassos erotikk, med mer enn 300 bilder, tegninger og litografier.

Kvinnens kjønn har stått helt sentralt i hans verk. Utstillingen i Jeu de Paume i Paris er ifølge avisa Le Figaro «en pisk for øyet, en kjepp for ånden, peniser for blodårene». Fra sine første tegninger, som åtteåring, viste den unge Picasso interesse for det som skulle bli hans hovedinspirasjon, kjærligheten og kjødet, sammen. Utstillingen er på mange måter Picassos intime dagbok, forklarer konservator Gérard Régnier. Det er flest tegninger, som mesteren ikke alltid viste fram. En slags kunstnerisk striptease.

  • - Hele Picassos verk er erotisk, men skapelsen går forut for den seksuelle impulsen, sier Régnier. Hele karrieren til den største maleren i det 20. århundre utspant seg under Eros' sol. Helt til noen dager før han døde, tegnet Picasso sex.

Selv hevdet han at kunsten ikke kunne være kysk, og at man burde forby kunsten for uskyldige uvitende og aldri la dem som ikke var forberedt på det, komme i kontakt med kunsten.

- Kunsten er farlig. Hvis den er kysk, er det ikke kunst, sa Picasso.

  • Picassos verk ble lenge sensurert. Men han ga seg aldri. Utstillingen gir en ny nøkkel til hans verk, som aldri har vært utstilt på samme måte før. Det spenner fra fallosdominans, via minotaurene, til «sex i hodet», noen ganger med henblikk på døden. Den samme retningen finnes også i spansk litteratur fra den tida, som Picasso var tydelig inspirert av. Kvinnen er sentral i Picassos bilder, og man kan skimte trekkene de til mange kvinnene som delte hans liv: Olga, Fernande, Marie-Thérhse, Dora, Frangoise og Jacqueline. Han morer seg med å male dem om hverandre.
  • Forrige gang Louise Leiris-galleriet i Paris forsøkte å stille ut den erotiske Picasso, advarte kunsthandlerne mot det, og utstillingen ble holdt for lukkede dører. Og da Picasso malte sitt siste erotiske verk i 1970, der en mann spiser en kvinne og deres kjødelige kyss ser ut til å fråtse opp hele lerretet, ble han ansett som senil. Kritikkene kalte det for pornografi. Nå henter de fram superlativene for å hylle Picassos erotiske visjon som det den er: en stor kjærlighetshistorie. Tegnet, malt og trykt av en mann som elsket kvinner, som elsket sex og som først og fremst elsket kunst.