PÅ FLUKT: Salah Nassars bildebokdebut forteller om krig og flukt, med et barns perspektiv. Illustrasjon fra boka
PÅ FLUKT: Salah Nassars bildebokdebut forteller om krig og flukt, med et barns perspektiv. Illustrasjon fra bokaVis mer

Den foregår i et av de tøffeste miljøene et barn kan oppholde seg i

Men småbarnsboka «Zainab må flykte» er lite brutal.

ANMELDELSE: Hvor ærlig kan en småbarnsbok være, uten at det blir for brutalt? Eller for å snu på det: Hvor mye kan vi holde tilbake, uten å idyllisere?

Bildeboka til debutanten Salah Nassar, «Zainab må flykte», foregår i et av de tøffeste miljøene et barn kan oppholde seg i: Krig og flyktningleir.

Boka formidler en viktig historie, for — som forfatteren også påpeker i etterordet — finnes det mange «Zainaber». Flere av dem går i norske skoler og barnehager, og kanskje kan ei slik bok bidra til å sette ord på opplevelsene deres, og gjøre det lettere for jevnaldrende å forstå.

Lett tone
Forfatteren kom selv til Norge som flyktning fra Irak i 1992, og boka bygger på hans erfaringer. Kanskje var hans egen flukt lite dramatisk, men trolig har han utelatt en del. For fortellingen om Zainab og familien hennes, som må flykte fra et navnløst land til et annet, vil neppe gi noen mareritt.

Den foregår i et av de tøffeste miljøene et barn kan oppholde seg i

Fortellerstemmen gir assosiasjoner til barne-tv-programmer om barn fra fjerne strøk. Perspektivet tilhører utelukkende ni år gamle Zainab, et grep som gjør det mulig for oss å komme tett på det som skjer, samtidig som vi skjermes for mye. Vi får vite at hun ikke får være ute når bombene smeller, fordi moren har sagt at de lager «så høy lyd at de kan skade ørene mine». Men tonen er så lett at når Zainab og moren får et brev fra faren hennes, og hun kommenterer: «Da lever han iallfall, tenker jeg», kommer det brått på.

Trygg atmosfære
Faren skriver at Zainab og moren må flykte. Turen gjennom ørkenen er slitsom, men de holder motet oppe med sang. I flyktningleiren blir Zainab ønsket velkommen av en snill lærer. Moren bygger en bakerovn og starter bakeriutsalg, og de kjøper leker som andre flyktninger selger fra boder i leiren.

Moralen er åpenbar — hjelp hverandre, gjør det beste ut av situasjonen, uansett hvor vanskelig den måtte være. Illustrasjonene bidrar til den trygge atmosfæren. De består av pene akvareller i varme jordfarger, og speiler teksten.

Det finnes et bærende spenningsmoment i boka, nemlig hva som har skjedd med faren og hvorvidt han vil komme etter dem. Et alvorlig tema, likevel undres jeg på om ikke boka ville gjort enda mer inntrykk dersom leserne fikk ta del i litt fler av de prøvelsene barn på flukt ganske sikkert opplever. Jeg tror de tåler det.