Lenge var bompenger bare en fjern politisk rumling. Heftig som lokalt kampområde, men ingen hovedfaktor i nasjonal politikk. Rett nok var bompenger en gang et av Fremskrittspartiets glansnumre, men i regjering er det redusert til et brutt løfte. Nå leter partiet etter en troverdig utvei, og det indre trykket er stort. I Bergen, der bompengeopprøret er sterkest, er Frp nærmest utradert på meningsmålingene. Det er bare litt over tre måneder til lokalvalgene, og sterke krefter innad i Frp er klaer for å gå ut av regjeringen om det ikke får en tydelig seier.
Samtidig som det gjærer i regjeringen kommer Statistisk Sentralbyrå (SSB) med tall som viser at klimagassutslippene i Norge øker. Økningen kommer fra biltrafikken (slutt på bruk av palmeolje), den er ikke stor (0,4 prosent), men er dramatisk fordi utviklingen går i feil retning. Det forsterker konflikten mellom bil og miljø.
Når reaksjonene på bompenger kom så overraskende på de fleste partiene skyldes det en feilberegning av dybden i folks engasjement. Betydningen for folks privatøkonomi er selvsagt en hovedkomponent i protesten. Men dette er ikke hele historien. I tillegg handler det om frihet, by og land og skatt og klasse.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger