Den franske revolusjonen

Det kan virke som om noen unge parisere kalt Phoenix har laget årets popalbum.

DERSOM MAN SLO OPP PÅ «fransk musiker» i en ordbok, kunne det godt bare stått et bilde av Thomas Mars der. Vokalisten i Phoenix er kledd i turkis Lacoste-skjorte og joggesko, har et smalt, spissmusaktig ansikt, og snakker ivrig om det semiotiske aspektet ved popsanger, om the added value en sang får idet den overføres fra senderen til mottakeren, den unike opplevelsen hver enkelt lytter kan få, avhengig av vedkommendes kulturelle bakgrunn og indre følelsesliv.

- Det som er vakkert med en bra sang, er ikke selve sangen, men tilleggsverdien. Det er som om en sang snakker til deg. Som om man får kabler koblet til hodet, you know? sier Thomas Mars.

Og så er det gitarist Christian Mazzalai, kanskje hakket mindre distinkt fransk, med spente cowboyboots, hareskår-arr, gitar på fanget, og en forkjærlighet for ordet «cool», som han uttaler med en endeløs rekke u\'er i midten, før han avslutter med en strøken Fredrikstad-l.

- VI KOM HIT IDAG, gikk litt på gata, plukket opp denne avisa, og tenkte: «Ja, dette landet er cool », sier Mazzalai. De sitter i en sofa på Hotel Continental i Oslo med siste nummer av Natt&Dag foran seg, bladd opp på Audun Vingers ekstatiske anmeldelse av «Alphabetical», deres nye album, som han erklærer for «årets beste popskive».

- Dette føles som et land som forstår oss, legger Mars til.

Han og Mazzalai er den ene halvdelen av Phoenix, fire barndomsvenner og forstadsgutter fra Paris, som har brukt fire år på oppfølgeren til «United», debutalbumet som førte dem ut av deltidsjobben som backingband for landsmennene Air, og som inneholdt noen veldig minneverdige semi-hit\'er, deriblant «If I ever feel better» og «Too Young». Sistnevnte utgjør også del av spillelista under en nachspiel-scene i kritikerroste «Lost in Translation». Ifølge Christian Mazzalai skal regissør og manusforfatter Sofia Coppola ha skrevet scenen spesifikt for Phoenix, noe han synes er, vel, cool.

- BILL MURRAY ER min favorittskuespiller, sier Thomas Mars.

- Å se ham danse til sangen vår, det er helt... det hører mer til en parallell verden enn det virkelige liv. Det er som en drøm i levende tilstand.

Han har sunget for Sofia Coppola før, som gjestevokalist på en Air-sang til hennes første film, «Virgin Suicides». Det var under den filminnspillingen han møtte hennes bror Roman, en ikke fullt så etablert filmskaper, som kunngjorde at han likte Phoenix så godt at han ville gjøre hva som helst for dem, og siden har regissert deres musikkvideoer tilnærmet gratis. Blant annet den nye singelen «Everything is Everything», som Thomas Mars synes er «perfekt», siden «den ikke ser ut som MTV, men likevel blir spilt på MTV».

SÅNN ER DET PHOENIX TENKER, forklarer Christian Mazzalai. De vil være tilgjengelige, de vil være 2004 , men likevel helst ikke minne om noen andre.

- Vi ville ikke ha noen åpenbare referanser denne gangen, bortsett fra i detaljene, sier han.

Thomas Mars utdyper:

- Vi liker idéen om å plukke enkeltelementer fra ulike sjangrer til sangene våre. Hvis du hører på trommene våre, og tenker at det her høres ut som Ringo Starr produsert av Dr. Dre, så er det helt okei. Eller: «Dette høres ut som om [bluesgudfaren] Robert Johnson ble født i Paris». Sånne dumme bilder, vi liker det som inspirasjon.

Inspirasjonen lot forøvrig vente på seg denne gangen, sier han. Etter sin forrige turné, stengte Phoenix seg nede i en kjeller i Paris i seks måneder - uten at de kom opp med en eneste idé.

- Vi brukte litt tid på å finne den rette måten å imponere oss selv på. Det var frustrerende, sier Mars.

- Vi ønsket å forandre alt. Vi ville skape noe virkelig unikt, sier Mazzalai.

- Det tok tid. Det føltes som om vi skulle være nede i den kjelleren for evig. Men nå, sier Mars, og kikker ut vinduet mot Stortingsgaten.

- Nå tror jeg vi er tilbake på planeten jorden igjen.

«Alphabetical» slippes 29. mars. 9. juli spiller Phoenix på Quartfestivalen. Les Dagbladets anmeldelse på tirsdag.

<B>KUL FØNIKS: Vokalist Thomas Mars og gitarist Christian Mazzalai, i tillegg til Deck D\'Arcy og Laurent Brancowitz, utgjør de faste medlemmene av Phoenix, et sted omtalt som «Outkast møter The Strokes». - Vi liker sånne betegnelser. Vi føler oss litt crossover , sier Mars.