Den gamle mannen og nettet

Rupert Murdoch vil stenge for lenking og bli usynlig for Google.

VIL IKKE GOOGLES: Rupert Murdoch vil stenge News Corps nettsteder for Googlesøk. Foto: SCANPIX
VIL IKKE GOOGLES: Rupert Murdoch vil stenge News Corps nettsteder for Googlesøk. Foto: SCANPIXVis mer

||| Man kan si mye om Rupert Murdoch, men særlig skvetten er gamlefar ikke.

Tidligere i år vekket den antipodiske mediemogulen oppsikt ved å si at han vurderte å stenge alle nettavisene sine for ikke-betalende. Det var knapt en eneste medieleder av den gamle skolen som ikke hadde fantasert om det samme.

Men å våge å si det, for ikke å snakke om å kontemplere å faktisk gjøre det?

JAKTEN på de forgjettede «nye inntekststrømmene» fra nettbaserte nisjeprodukter er gjengs tenkning og gryende praksis i en medieindustri der båten lekker i begge ender. Det er ikke mange dagene siden Berlingske Media i Danmark lanserte Ugen, et ukentlig abonnementsbasert nettmagasin med oppsummerende artikler og kommentarer om ukas viktigste saker. Prisen for å lese gamle nyheter om igjen på denne måten er 49 kroner i måneden.

Håpet om at det skal være mulig å ta seg betalt for nettinnhold, lever altså i beste velgående. Men å gi finger'n til hele den annonsefinansierte gratismodellen som fullstendig dominerer dagens medieøkonomi på nett, slik Murdoch truer med? Det er litt ... crazy.

NÅ ER HAN i gang igjen. I et TV-intervju med SkyNews Australia kunngjorde den 79-årige australieren at han ikke ser bort fra at det i forbindelse med satsingen på betalt innhold kan bli aktuelt å fjerne News Corps nettsteder - deriblant nettavisene til Wall Street Journal, New York Post, The Times, The Sunday Times og tabloidene The Sun og News of The World - fra Googles søkeindeks.

Det er en viss logikk i dette: Først stenger han nettavisene slik at de i praksis blir umulige å lenke til, og dermed isolert fra hele nettets økosystem. Og er døra først stengt, er det liten grunn til å være synlig på Google.

I manges øyne  er dette jevngodt med medialt selvmord. Finnes du ikke på Google, finnes du ikke, punktum.

Men Murdoch mener brukerne som kommer til hans nettsteder fra en søketjeneste eller en nyhetsaggregator som Google News har liten verdi for annonsørene. Reaksjonene på utspillet spenner fra kraftig irritasjon via medlidende hoderysten til entusiasme over at det kanskje kan være en mann der ute som er gal nok og mektig nok til å sparke i gang et slags endelig oppgjør mellom søketjenestene og nettavisene.

Om ikke annet kan han kanskje skaffe oss svaret på titusenkronsersspørsmålet: Kan innholdsprodusentene klare seg uten Google?

NOEN, som entreprenøren Mark Cuban, mener Murdoch og vi andre vi kan klare oss helt utmerket uten Google. Han mener nye sosiale medieplattfomer, som Twitter og Facebook, er langt mer effektive for medier som ønsker å markedsføre og skape trafikk til sitt innhold.

Også andre er inne på muligheten for at Murdoch faktisk vet hva han holder på med. Michael Wolff, Vanity Fair-skribent og grunnlegger av nyhetsaggregeringstjenesten Newser, lanserer muligheten for at Murdochs krig mot nettet skyldes at Murdoch faktisk ikke vil ha en nettbusiness:

I stedet for å måtte kaste nye milliarder inn i det evige racet med kostbar og risikabel produktutvikling for nett, vil Murdoch innerst inne melde seg ut av nettet og bruke pengene på å holde liv i sine kjære papiraviser - i håp om at de i det minste skal leve lenger enn ham.

Følg meg på Twitter: Twitter.com/janomdahl