||| Man kan si mye om Rupert Murdoch, men særlig skvetten er gamlefar ikke.
Tidligere i år vekket den antipodiske mediemogulen oppsikt ved å si at han vurderte å stenge alle nettavisene sine for ikke-betalende. Det var knapt en eneste medieleder av den gamle skolen som ikke hadde fantasert om det samme.Men å våge å si det, for ikke å snakke om å kontemplere å faktisk gjøre det?
JAKTEN på de forgjettede «nye inntekststrømmene» fra nettbaserte nisjeprodukter er gjengs tenkning og gryende praksis i en medieindustri der båten lekker i begge ender. Det er ikke mange dagene siden Berlingske Media i Danmark lanserte Ugen, et ukentlig abonnementsbasert nettmagasin med oppsummerende artikler og kommentarer om ukas viktigste saker. Prisen for å lese gamle nyheter om igjen på denne måten er 49 kroner i måneden.
Håpet om at det skal være mulig å ta seg betalt for nettinnhold, lever altså i beste velgående. Men å gi finger'n til hele den annonsefinansierte gratismodellen som fullstendig dominerer dagens medieøkonomi på nett, slik Murdoch truer med? Det er litt ... crazy.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger