Den globaliserte islam i Vesten

En del unge muslimer i Vesten blir «gjenfødt». Det vil si at de vender tilbake til troen etter først å ha brutt med den tradisjonelle religionen i familien eller det sosial miljøet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

DET SÆREGNE VED ISLAM i Vest-Europa er at religionen har blitt innført gjennom en massiv arbeidsemigrasjon som særlig har kommet fra de muslimske landene, og at dette har skjedd i løpet av en eneste generasjon. I tillegg kommer en bølge av politiske flyktninger. Islam har derfor en sosial dimensjon og en generasjonsdimensjon, som for eksempel er veldig forskjellig fra den amerikanske situasjonen. (Der er immigrasjonen en kontinuerlig prosess gjennomført av folk fra veldig ulike sosiale, etniske og religiøse miljøer, men alle med en ambisjon om å etablere seg i Amerika, noe den første generasjonen muslimske innvandrere til Europa ikke hadde). Fra og med den andre generasjonen oppstod krisen i Europa: arbeidsledighet, sammenbrudd i den tradisjonelle arbeiderklassen, forringelse av de tradisjonelle mulighetene til integrasjon (skolen, verneplikten etc), og også noen ganger de feilslåtte virkningene av velferdsstaten.

EUROPA HAR HÅNDTERT denne innvandringen etter to fullstendig motsatte paradigmer: Multikulturalisme i Nord-Europa og assimilering i Frankrike.Men de to modellene har begge mislykkes og faktisk av de samme årsakene: Begge modellene postulerer at det finnes en iboende forbindelse mellom religion og kultur. Hvis man beholder sin religion, bevarer man kulturen. Multikulturalismen antar derfor at religionen inkarneres i den opprinnelige kulturen som også opprettholdes, mens assimileringsmodellen motsatt antar at integrasjon per definisjon medfører sekularisering av trosholdninger og atferd ettersom de opprinnelige kulturene forsvinner. I begge tilfellene er man imidlertid vitne til en ny bekreftelse av en sterk religiøs identitet som ikke bare ser seg selv som uttrykk for noen opphavskultur. Den religiøse oppvåkningen tjener på den kulturelle forvitringen: De tradisjonelle familiemodellene er i krise, og ungdommen finner opp sin egen form for islam. Prosessene som leder til kulturell utstryking har åpenbart kommet lenger i Frankrike enn i Nord-Europa: Ungdom med arabisk bakgrunn snakker ikke lenger arabisk. Den kulturen som utvikler seg blant dem, er ungdommens urbane subkultur i form av klær, musikk, matvaner (fast food) og også småkriminalitet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer