Den lille dronningen

Sykkelsporten rammes nok en gang av en dopingskandale. Det begynner å tære på dens gode ry. Men Tour de France-tilhengerne tar det ikke så tungt.

PARIS (Dagbladet):

Denne gangen er det ikke lille Ingrid Alexandra det er snakk om. Nei, denne dronningen har to hjul og kalles på godt norsk en sykkel. På godt fransk er imidlertid økenavnet «la petite reine», den lille dronningen. Trolig fordi sykkelsporten er sporten over alle sporter for de fleste franskmenn. Selveste kronsporten. De er millioner som hvert år følger tohjulernes (mare)ritt mot mål, med oppløp på selveste Champs-Élysées, midt i verdens prime time. Og Lance Armstrong har i de siste åra så desidert vært Frankrikes ukronede konge.

DENNE GANGEN

er det laget Cofidis som har syndet. Dette ble avslørt etter lengre spaning, med blant annet telefonavlytting. Etterforskernes mål var å få tatt de skyldige på fersken, og særlig massøren, Bob Madejak. 12. januar foretok politiet en razzia i lagets hovedkvarter i Marcq-en-Baroeul nord i Frankrike. En tidligere Cofidis-rytter, polske Rutkiewicz, ble arrestert på vei fra Warszawa, med ulovlige veksthormoner i bagasjen. Men førsteprisen går til syklisten Philippe Gaumont. Han er satt under etterforskning for doping for andre gang, etter å ha blitt kontrollert dopet ytterligere to ganger. Han har i hvert fall ikke forstått poenget.

COFIDIS-SKANDALEN

kaster en ny skygge over hele sykkelsporten. Og det er ikke første gang. Det var da laget Festina ble tatt med nåla i låret for fem år siden. Siden det skulle man i prinsippet ha «gjort rent», som franskmennene sier, og Tour'en skulle ha vært vasket hvitere enn hvitest. Men hvordan kan man da forklare at syklistene tråkker fortere og fortere på pedalene, og blir bedre og bedre til å klatre i fjelletappene? I fjor var gjennomsnittshastigheten til deltakerne i Tour de France på 49,99 kilometer i timen, den høyeste noensinne. Bare Eddy Merckx syklet så fort i sin tid, og han var eksepsjonell. Nå er alle eksepsjonelle. Og det blir et større og større show å se på dem. Ingvar Ambjørnsen sitter klistret foran skjermen åtte timer om dagen for å få med seg hver detalj. Og langs ruta stiller folk seg opp mange timer, for ikke å si dager, i forveien.

DETTE HAR SPONSORENE

fått med seg. De satser millioner på å bli med bak styret på den lille dronningen til Armstrong & co. Men de vil ikke ha noe kokkelimonke. Cofidis vil få problemer med å finne sponsor i år. Sponsorene værer hvilken vei vinden blåser. Går det ned med Cofidis, så forlater man det synkende skipet. Går det opp med US Postal, soler man seg i glansen til Lance Armstrong. Men publikum er ikke alltid like kritiske til dopingmistanker. De dyrker sine superhelter, uansett. De vil ha sin fest. Festina har for eksempel aldri solgt så mange klokker som etter skandalen i 1999. Den lille dronningen har kanskje mistet dyden, men the show must go on.