NOK Å STRI MED: I tv-serien «The Leftovers» opplever politisjefen Kevin Garvey uforklarlige hendelser i småbyen Mapleton. Foto: HBO Nordic
NOK Å STRI MED: I tv-serien «The Leftovers» opplever politisjefen Kevin Garvey uforklarlige hendelser i småbyen Mapleton. Foto: HBO NordicVis mer

Den magiske klemminga må ta slutt

Falsk profet i «The Leftovers».

SMÅSPOILERE (om du ikke har sett forbi episode seks)

Mysterier, altså. For et slit de kan være.

Mandag dukker sesongfinalen av «The Leftovers» opp på HBO Nordic, og etter én sesong holder jeg ennå pusten hver gang det mest overnaturlige elementet av serien stikker hodet frem.
Ikke fordi han er så fantastisk spennende eller skummel, men fordi jeg krymper meg litt hver gang jeg ser ham i frykt for at han skal ødelegge serien.

Profeten Wayne, som... æhm... klemmer alt det triste ut av folk?
Det er sjelden en
tv-serie åpner så elektrisk som piloten til «Lost»-medskaper Damon Lindelofs nye serie gjorde.

En småby i ferd med å eksplodere under presset av sorg og nihilisme etter at to prosent av verdens befolkning (inkludert en god porsjon bysbarn) forsvant sporløst tre år tidligere.

Da jeg skrev om de første episodene før premieren i juni var det likevel vanskelig å vite om serien kunne opprettholde mystikken eller gi oss rollefigurer å bry seg om.

En del av de bekymringene roet seg utover i sesongen, selv om det fortsatt dukker opp et og annet irritasjonsmoment.

Mye av mystikken serien har greid å bygge opp er fin fordi den er så tvetydig - den bygger ofte på seerens forventning om noe overnaturlig og gir aldri ved dørene.
En politisjef som sliter med å skille drøm fra virkelighet og ser hunder som oppfører seg merkelig. Den fremmede fyren som dukker opp fra ingensteder for å skyte nevnte hunder. En prest som har troa på store casinogevinster.
 
Alt rørt oppi den samme gryta av skyldfølelse og smerte, fellesnevneren som gjør at serien på en gang føles tung og forfriskende.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Og så dukker Wayne opp. Den magiske omfavneren. Bæreren av en eller annen hemmelighet, muligens en gispende vag avsløring som skal ta oss dypere ned i kaninhullet. En vandrende klisjé.

Jeg har sett Wayne før. I de ørten mysterieseriene som forsøkte å kopiere «Lost».
De fleste av dem varte ikke mer enn én sesong.
Wayne føles rett og slett malplassert i «The Leftovers».

Han er til og med den dårligste biten av den beste episoden siden piloten. Den som fokuserer på forsikringsagenten Nora, hvis jobb er å stille de etterlatte en endeløs rekke ubehagelige private spørsmål før de kan få forsikringspengene sine.
Skuespiller Carrie Coon gjør seriens beste rolleprestasjon så langt der hun reiser på verdens mest nitriste konferanse og blir utsatt for identitetstyveri.

Hun er tøff og sårbar og likandes på en gang, nesten så hun skulle hatt hovedrollen.
Men så dukker magiske Wayne opp, gladgutten som løser slike komplekse knuter i mennesker ved hjelp av én eneste magisk klem. Det rykker meg ut av universet «The Leftovers» bygger opp ellers.

Dette er ikke en serie om svar.

Likevel, om det er ett svar jeg håper å få på mandag, så er det at serien har lurt både seere og rollefigurer til å tro på en fyr som egentlig bare er en sjarmerende svindler med brevkurs i healing og placeboeffekter.
Jeg kan godta andre svar/ikke-svar også. Bare de magiske klemmene tar slutt.

KLEMMEGUTT: I et tv-serieunivers definert av sorg og tungsinn kan profet/kultleder/healer Holy Wayne gjøre folk glade igjen på magisk vis. Ved å gi dem en klem. Foto: Skjermdump fra HBO Nordic
KLEMMEGUTT: I et tv-serieunivers definert av sorg og tungsinn kan profet/kultleder/healer Holy Wayne gjøre folk glade igjen på magisk vis. Ved å gi dem en klem. Foto: Skjermdump fra HBO Nordic Vis mer
SOLOEPISODER: Søsknene Matt (Christopher Eccleston) og Nora (Carrie Coon) har hver sin episode i første sesong av «The Leftovers». Begge har vært høydepunkter, men spesielt Nora-episoden imponerer. Foto: AP Photo/HBO, Paul Schiraldi
SOLOEPISODER: Søsknene Matt (Christopher Eccleston) og Nora (Carrie Coon) har hver sin episode i første sesong av «The Leftovers». Begge har vært høydepunkter, men spesielt Nora-episoden imponerer. Foto: AP Photo/HBO, Paul Schiraldi Vis mer