Den meningsløse sporten

Bølgen og seiersbrøl for Rune Slagstad. Norges sportsidioter har fått noe å bryne seg på med hans 849 siders intelligente drøfting av sportens historie gjennom 200 år.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

BOK: Sportens historie handler om vinnere og tapere. Både på og utenfor banen. De siste 200 åra har vært en ideologisk tvekamp; kommersialisme mot idealisme, profesjonalisme versus amatørisme og rekordbesettelse kontra stilfullhet. Modernitet eller tradisjon, natur eller kultur, meningsfullhet eller idioti? Det er vanligvis seierherrene som skriver historien, men det er ingen overraskelse at samfunnskritikeren Rune Slagstad oppfatter noen av utviklingstrekkene som mindre heldige.

Fridtjof Nansen ble en eksponent for skikunstens gleder etter sin tur over Grønland i 1888, men forfatteren Knut Hamsun var ikke overvettes imponert. Han mente denne hyllesten av sportsånden hadde bidratt til å gi en «Boulevardtendens ind i vor Kulturbevidsthed». Noen år seinere skrev kollega Mikkjel Fønhus: «Det bør bli slutt med den oppfatning at en fremragende idrettsmann er en stor mann i samfunnet». På begynnelsen av 1990-tallet tok Per Inge Torkelsen et nytt oppgjør med sportsidiotien i «Den store stygge idrettsboka». Siden da har styggedommen spredt seg. Fortere, høyere og sterkere. Det var i løpet av 1990-tallet at en lek som fotball gikk fra å være lokal og nasjonal til å bli virkelig global. Dermed også, kan man formode, idiotien. Sporten er demokratisk, sånn sett.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer