(Dagbladet): Årets storsatsing fra Disney-konsernet, animasjonsfilmen «Frozen», hadde premiere i USA onsdag og levde opp til forventningene og vel så det.
Med en inntjening på 15,2 millioner dollar, ligger filmen an til å tjene inn 80 millioner dollar i løpet av den lange Thanksgiving-helga, skriver Hollywood Reporter. Det er mer enn ti millioner mer enn ekspertene hadde ventet.
Filmens suksess er en god nyhet for norsk reiselivsnæring. Den H.C. Andersen-baserte historien utspiller seg ikke i Norge, men i fantasilandet Arendale, som er inspirert av snødekte, norske fjell, Bryggen i Bergen og vestlandske fjorder.
Markedsfører Norge Det har filmens produsenter lovet å gjøre et poeng av, i en avtale med Visit Norway, den offisielle norske reiselivsguiden - som til gjengjeld markedsfører filmen gjennom sine kanaler. En liknende avtale med skotske turistmyndigheter har tidligere gitt god uttelling da Disney lagde «Brave».
Det Trondheim-baserte koret Cantus er prominent tilstede på lydsporet, med flere stykker norsk-komponert originalmusikk som kan høres i både åpningssekvensen og avslutning av filmen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger