Den norske drømmen om USA

I år dro 17 norske artister til verdens største musikkfestival. Hadde det noen hensikt, spør Sigrid Hvidsten.

AUSTIN i Texas (Dagbladet): 6th. Street i Austin er på størrelse med nedre del av Karl Johan og minner om 17. mai fra helvete. Det er siste kveld på årets South by Southwest, verdens største og viktigste musikkfestival, og det er folk, søppel og musikk overalt. I fire dager har 1700 artister konkurrert om oppmerksomhet fra publikum, bransjefolk og media. 17 av dem er norske. Har de en sjanse i hypehavet?

Inger Dirdal i Music Export Norway jobber med å promotere norsk musikk i utlandet, men mener det er sunt med en realitysjekk i forhold til hva norske artister kan oppnå i Texas.

- Det er bra at det er så mange artister som er invitert til å spille på SXSW, men det er ikke alle som får like mye ut av det. Alle vil selvfølgelig få konserterfaringen, men de som får til noe matnyttig, er de som har kontakter her fra før eller et amerikansk PR-byrå, agent eller plateselskap som jobber for dem, sier hun.

Da Music Export Norway dro til Texas for første gang i 2002, var det bare to norske artister på plakaten. I løpet av de siste seks åra har ikke bare festivalen vokst seg mye større, den norske musikkbransjen er også blitt mye flinkere til å arbeide over grensene. Og pressen følger selvfølgelig etter. Det hviskes om at norske band drar til Texas bare for å få oppmerksomhet fra Akersgata.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- I Norge har man en forståelse av at SXSW er stedet man spille, det er blitt hausset så mye opp av pressen. Men for mange norske band kan det være like virkningsfullt å spille på Bylarm eller Øya, hvor det også kommer internasjonal bransje. Her er det 2000 artister, og alle har et apparat i ryggen som jobber for at de riktige folka skal komme på konsertene.

For Siri «Sissy Wish» Wålberg begynner det i det stille med SXSW og en ukes turné. Hun er på festivalen for andre år på rad, denne gang med management og bookingbyrå i ryggen. For Siri har allerede festivalen gitt litt uttelling, med en konsertanmeldelse på det toneangivende musikknettstedet Pitchforkmedia.com. Målet hennes er å skaffe seg distribusjonsavtale i USA.

- Jeg er interessert i å dele musikken min med så mange som mulig og har skjønt at Norge blir for lite. Jeg tror det er lurt å starte med et bookingbyrå først, så folk kan komme på konsertene og se oss live, sier Siri.

På den lille scenen Emo’s JR, et steinkast fra hovedgata, holder Hanne Hukkelberg konsert på en showcase i regi av Øyafestivalen. Det begynner å bli fullt, men så har også Hukkelberg-konserten fått flere anbefalinger i festivalavisa . Hanne er unntaket som bekrefter regelen. Det er ikke vanlig med kø utenfor de norske konsertene. Manager Gry Bråtømyr sier: - For oss har det aldri vært et poeng å dra til Texas før apparatet var i orden. Ellers har det ingen hensikt. Nå har vi bygget oss opp i Europa og relansert platene i USA med et nytt selskap. Vi har ting på stell og jeg ser at det gir resultater i pressen. Når man kommer til SXSW vet allerede journalistene litt om Hukkelberg-navnet og huker konserten av i kalenderen, sier Bråtømyr og legger til:

MYE NORSK: På årets SXSW er det over 2000 artister på det offisielle programmet. I tillegg er det hundrevis av uoffisielle fester og konserter. Her er Diskjokke under Smalltown Supersounds egen kveld. Foto: SVEINUNG UDDU YSTAD
MYE NORSK: På årets SXSW er det over 2000 artister på det offisielle programmet. I tillegg er det hundrevis av uoffisielle fester og konserter. Her er Diskjokke under Smalltown Supersounds egen kveld. Foto: SVEINUNG UDDU YSTAD Vis mer

- Men til sjuende og sist må jo musikkproduktet tale for seg. Hvis det ikke er bra, kommer man ikke noe sted. I hvert fall ikke i Texas.

PÅ EMO: Hanne Hukkelberg opptrådte på Emo\'s i Austin i Texas. Foto: SVEINUNG UDDU YSTAD
PÅ EMO: Hanne Hukkelberg opptrådte på Emo\'s i Austin i Texas. Foto: SVEINUNG UDDU YSTAD Vis mer
I AUSTIN: Inger Dirdal (t.v.) og Gry Bråtømyr (t.h.) på Hanne Hukkelberg-konsert under SXSW.