I MÅL: Elbilsatsingen trenger hjelp. Foto: NTB Scanpix
I MÅL: Elbilsatsingen trenger hjelp. Foto: NTB ScanpixVis mer

Den norske elbil-revolusjonen står i fare for å bli en fiasko

Nye rapporter viser at vi er i trøbbel.

Meninger

Stortinget vedtok i 2016 et hårete mål om at alle nye biler som blir solgt i 2025 skal være nullutslippsbiler. Det ble stor ståhei da vedtaket ble kjent, men siden har alle politiske partier helhjertet omfavnet det. Selvsagt skal vi klare det, er mantraet.

Det kan de gjøre, vel vitende om at et mål selvsagt ikke er forpliktende. Slik mål om kutt i klimautslipp ikke har vært forpliktende tidligere, og brutt gang på gang.

Og, kanskje ikke helt overraskende - vi ligger allerede dårlig an med tanke på å nå det ambisiøse nullutslippsmålet for personbilparken.

Norsk elbilpolitikk har vært svært vellykket, og norske politikere skal ha stor honnør for å ha satset målbevisst og langsiktig. Landet vårt er et elbilparadis, med avgiftsfrie biler på veiene og maks halv takst for parkering, ferge og bom. I mars var elbilenes andel av nybilsalget på 37 prosent. Hittil i år er hver tredje nye bil, en elbil.

Men i skyggen av denne gledelige utviklingen, skjuler det seg noen alvorlige fartshindre på veien mot 2025-målet. Nye rapporter viser at vi er i trøbbel.

Transportøkonomisk institutt har laget en modell som viser at for å nå tilnærmet 100 prosent elbilandel innen fristen, med samme avgiftsnivå på fossilbiler som nå, må elbilfordelene forlenges helt fram til dødlinja - 2025. Til nå har regjeringen bare lovet fritak fram til 2021. Det er politisk kostbart å forsvare at en stadig større andel av landets bilister skal kjører glade og avgiftsfrie rundt, mens andre må betale. Men aller viktigst er selvsagt den økonomiske kostnaden. Dersom alle tilslutt får kjøpe avgiftsfrie biler, mister staten store inntekter.

Politikere må prioritere, og det spørs om de i statsbudsjettene de neste åra, med lavere oljeinntekter og mindre handlingsrom, vil bruke nesten hele handlingsrommet på elbilsatsingen. Det bør de ikke gjøre.

Løsningen på floka finner vi i det som gjorde elbilsatsingen i Norge mulig i utgangspunktet. Fordi vi hadde høye bilavgifter, ble de avgiftsfrie elbilene relativt sett svært billige. I neste års budsjett må politikerne begynne å skru avgiftene på fossilbiler opp, slik at når avgift for elbiler skal fases inn fra 2021 bevares konkurransefordelen samtidig som statskassa får sitt. Dette er ikke urimelig, det er faktisk fossilbilene som har fått størst utbytte av avgiftsendringene de siste årene. Statens inntekter fra bilsalget er halvert de siste ti årene, nær åtti prosent har gått til fossilbilene.

Disse elementene har vært lite framme i debatten om elbilpolitikken, og nå haster det. Norge har likt å skryte av sin gode elbilpolitikk, men hvis vi skal komme helt i mål må vi skjerpe blikket og ta modige grep.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook