LEDER

Den norske elbil-revolusjonen står i fare for å bli en fiasko

Nye rapporter viser at vi er i trøbbel.

I MÅL: Elbilsatsingen trenger hjelp. Foto: NTB Scanpix
I MÅL: Elbilsatsingen trenger hjelp. Foto: NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Leder: Dette er en lederartikkel fra Dagbladet, og gir uttrykk for avisas syn. Dagbladets politiske redaktør svarer for lederartikkelen.
Publisert

Stortinget vedtok i 2016 et hårete mål om at alle nye biler som blir solgt i 2025 skal være nullutslippsbiler. Det ble stor ståhei da vedtaket ble kjent, men siden har alle politiske partier helhjertet omfavnet det. Selvsagt skal vi klare det, er mantraet.

Det kan de gjøre, vel vitende om at et mål selvsagt ikke er forpliktende. Slik mål om kutt i klimautslipp ikke har vært forpliktende tidligere, og brutt gang på gang.

Og, kanskje ikke helt overraskende - vi ligger allerede dårlig an med tanke på å nå det ambisiøse nullutslippsmålet for personbilparken.

Norsk elbilpolitikk har vært svært vellykket, og norske politikere skal ha stor honnør for å ha satset målbevisst og langsiktig. Landet vårt er et elbilparadis, med avgiftsfrie biler på veiene og maks halv takst for parkering, ferge og bom. I mars var elbilenes andel av nybilsalget på 37 prosent. Hittil i år er hver tredje nye bil, en elbil.

Men i skyggen av denne gledelige utviklingen, skjuler det seg noen alvorlige fartshindre på veien mot 2025-målet. Nye rapporter viser at vi er i trøbbel.

Transportøkonomisk institutt har laget en modell som viser at for å nå tilnærmet 100 prosent elbilandel innen fristen, med samme avgiftsnivå på fossilbiler som nå, må elbilfordelene forlenges helt fram til dødlinja - 2025. Til nå har regjeringen bare lovet fritak fram til 2021. Det er politisk kostbart å forsvare at en stadig større andel av landets bilister skal kjører glade og avgiftsfrie rundt, mens andre må betale. Men aller viktigst er selvsagt den økonomiske kostnaden. Dersom alle tilslutt får kjøpe avgiftsfrie biler, mister staten store inntekter.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer