SISTE SPOR: Magdi Ytreeide Abdelmaguid og Chirag Patel har sluppet siste låt i plateprosjektet «Heisann Montebello». Hva i huleste skal vi krangle om nå?
SISTE SPOR: Magdi Ytreeide Abdelmaguid og Chirag Patel har sluppet siste låt i plateprosjektet «Heisann Montebello». Hva i huleste skal vi krangle om nå?Vis mer

Den norske karpedammen

Karpe Diem er ikke bare Norges største band, de er også de eneste som klarer å skape bred debatt i Kunst-Norge. 

Kommentar

Norge anno 2016 er et samfunn der sofaene er myke, men debattklimaet er hardt. Et land der det er oljekrise, mediekrise, flyktningkrise, men hvor leilighetene innenfor Ring 3 i Oslo kan selges 2.1 millioner over takst. Det er 15 år siden 11. september, fem år siden 22. juli, Europas grenser utfordres, en realitykjendis vil bli president i USA.

Det er brytningstid.

Vi må tørre å ta debatten.

Jammen bra Norges største band akkurat nå heter Karpe Diem.

I går sendte Magdi Ytreeide Abdelmaguid og Chirag Patel ut en pressemelding hvor de informerte om at de har booket Oslo Spektrum tre kvelder på rad. Det er intet mindre enn en maktdemonstrasjon. Samtidig slapp de videoen/låta «Gunerius», sjuende og siste spor i «Heisann Montebello», tiårets mest omdiskuterte norske plateprosjekt.

Og det hele er egentlig litt vemodig. For når skapte egentlig norsk musikk debatt sist? Når forårsaket et kunstverk bred offentlig samtale? Med unntak av minnesmerker og offentlige utsmykninger, som alltid skaper diskusjon, er det så å si bare kunstneren Fadlabis «Kongolandsbyen» som har skapt bred kunstdebatt de siste åra – og Fadlabi tilhører Karpe Diems kompisgjeng

«Heisann Montebello» har vært en reise gjennom norsk dobbeltmoral og debattkultur. Nær sagt hver låt Karpe har sluppet det siste året har avfødt en eller annen offentlig diskusjon. Om det er bruken av ordet jøde i «Attitudeproblem» eller kommentarfeltsitatene og Anders Anundsen-refrenget i «Lett å være rebell i kjellerleiligheten din». «Er det detta skattepenga mine går til» har blitt et begrep, seinest brukt av Christer Falck i hans Åge Aleksandersen-/NRK-kritiske Facebook-innlegg i helga.

Nå er ikke Karpe Diem de eneste i norsk musikkliv som er politiske, men de er de eneste som klarer å formulere og presentere stoffet på en måte som både slår hardt og bredt. Hvis du ikke får med deg raseriet når du hører «Lett å være rebell i kjellerleiligheten din» på Spotify, kan du se det på Chirag i videoen som er sett over en million ganger på YouTube. Til sammenlikning slår det ikke veldig hardt ned i offentligheten når Ole Paus melder at han refser «egoistiske politikere» på sin nye tisporsplate.

Karpe Diem er relevante fordi de beskriver Norge anno 2016. Hvem skal være Norges mest kontroversielle kunstnere når de nå trekker seg tilbake i studio?

Lik Dagbladet Meninger på Facebook