STORT PROBLEM: Ca 50 000 barn og unge i grunnskolen utsettes daglig for mobbing, skriver kronikkforfatteren. Foto: NTB Scanpix
STORT PROBLEM: Ca 50 000 barn og unge i grunnskolen utsettes daglig for mobbing, skriver kronikkforfatteren. Foto: NTB ScanpixVis mer

Debatt: Mobbing

Den «nye» definisjonen gjør mobbing usynlig

Jeg er oppriktig opprørt og redd på vegne av alle de barn og unge som i dag blir utsatt for mobbing.

Meninger

Jeg opplever en økende usikkerhet knyttet til begrepet mobbing blant lærere og ansatte i barnehagen, fagfolk som skal bistå i mobbesaker samt hos myndigheter, og dette skremmer meg. Det skyldes at begrepet tåkelegges gjennom den såkalte «nye» mobbedefinisjonen.

FØRSTEAMANUENSIS: Tove Flack.
FØRSTEAMANUENSIS: Tove Flack. Vis mer

Av og til blir man så bekymret at man føler ansvar for å delta i samfunnsdebatten. Dette er en slik situasjon. Jeg er oppriktig opprørt og redd på vegne av alle de barn og unge som i dag blir utsatt for mobbing (ca 50 000 barn og unge i grunnskolen). Jeg er redd for at de ikke lenger skal bli sett og hørt dersom vi slutter å snakke om og beskrive deres spesifikke situasjon.

Ja, for det er dette som er i ferd med å skje nå og som får meg som fagperson og medmenneske til å reagere så sterkt at jeg skriver dette.

Det snakkes ganske høyt om dagen både på statlige samlinger samt på ulike kurs og konferanser om behovet for en ny mobbedefinisjon. Det nye foreslåtte innholdet beskriver noe helt annet enn det gamle.

Sier vi ja til å ta navnet mobbing og flytte det til noe som handler om noe annet, så betyr det at det som vi til nå har kalt mobbing blir navnløst.

Dette er definisjonen på mobbing som store deler av verden er enige om:

Mobbing handler om situasjoner der..:

1. ...en person blir krenket av en eller flere andre jevnlig over tid.

2. ...den som blir krenket er i en avmaktssituasjon i forhold til noen som har mer makt.

3. ...den som blir krenket er maktesløs i situasjonen – hun eller han klarer ikke å komme ut av den ved egen hjelp.

La meg bli helt konkret. Dette handler om Knut,som gikk gjennom skogen i dag og ble stoppet av tre store gutter som rev av ham ranselen og tømte ut bøkene hans.

Knut, som i forrige uke ble puttet oppi en søppeldunk mens de samme guttene lo og kjørte rundt med ham. Som ble tisset på i går av samme gjeng. Knut, som har opplevd slike hendelser jevnlig i over et halvt år nå.

Dette handler også om Jorunn, som hver dag står alene i friminuttene fordi Susanne, den mest populære jenta i klassen, en dag begynte å fortelle negative ting om henne slik at de andre elevene gradvis trakk seg unna. Jorunn møter daglig blikk fra medelever som forteller henne at hun ikke betyr noe og at hun ikke er velkommen eller respektert i gruppa.

Kan Knut og Jorunn selv komme seg ut av situasjonen? Jeg tror at selv barn i første klasse ganske kjapt kan resonnere seg fram til at Knut ikke er sterk nok til å unngå slag og spark fra tre gutter. Og det er vel innlysende at Jorunn ikke står ved veggen hele året og mottar krenkelser om hun kunne verget seg mot det! Maktforholdet er ujevnt. De klarer ikke selv å gjøre noe for å endre sin situasjon. De opplever jevnlige krenkelser over tid.

Hvem kan avvise den massive forskningen som viser at fem til ti prosent av barn og unge i ulike land i verden rapporterer om at de er i en liknende situasjon som Knut og Jorunn?

Jeg utfordrer alle, politikere og fagfolk som tar til orde for å gjøre situasjonen til disse ungene og ungdommene navneløse i Norge til å svare på følgende spørsmål:

Er det jeg her beskriver en reell situasjon for mange barn og unge? Trenger denne situasjonen et navn? Hvis svaret er ja, hvorfor skal da navnet dette har fått plutselig bli overtatt og brukt på noe som er noe annet?

Dette andre, det nye som noen mener skal overta navnet mobbing, defineres slik: «Mobbing er handlinger fra voksne og/eller barn som hindrer opplevelsen av å høre til, å være en betydningsfull person i fellesskapet og hindrer muligheten til medvirkning». (Lund, Helgeland, Kovac, 2017).

Ved første gjennomlesning ser jo dette ganske fint og ivaretakende ut. Her skal ingen bli krenket på noen måte. Her skal alle få hjelp. Problemet er at dette nye som noen mener skal overta navnet mobbing omfavner barn og unge i veldig mange ulike typer situasjoner, mer eller mindre alvorlige. Det kan være at en voksen tar et barn ut til spesialundervisning, noe som fører til at barnet ikke føler at hun eller han hører til. Det kan være en rasistisk bemerkning som utløser en følelse av krenkelse.

Det kan være en gruppe elever som føler at læreren bestemmer alt og derved ikke selv har medbestemmelse. Det kan handle om en rullestolbruker som må være igjen på skolen når resten av elevene drar på tur. Det kan være Trine som ikke får være med på den gruppa hun vil eller Bjarne som får et stygt blikk - og det kan selvsagt også være en person som blir utsatt for krenkelser jevnlig over tid. Alt dette og mye mye mer kan utløse en følelse av å ikke høre til, ikke være en betydningsfull person med medvirkning. Det er kanskje ikke så lett å gjennomskue at det er skadelig å lage mobbebegrepet om til et sekkebegrep som omfavner alle typer krenkelser, men det er faktisk svært alvorlig.

Problemet er at når det ikke lenger er noe navn som dekker fenomenet mobbing så utydeliggjøres situasjonen til dem som er utsatt. Dette opprører meg så sterkt fordi barn som er i en situasjon lik Knut og Jorunn må bli sett. Å bli utsatt for krenkelser jevnlig over tid der man er maktesløs og ikke kan verge seg mot krenkelsene, er dypt alvorlig! Mange får store følelsesmessige og sosiale skader. Det er de som tar sitt eget liv. Vi må snakke om det, vi må forske på det og vi må jobbe for å forhindre det. Da trenger vi et navn, og navnet er mobbing.

Gradvis har vi fått en økt forståelse både om individuelle faktorer, gruppeprosesser, kultur og miljøfaktorer som opprettholder og forebygger mobbing utifra den klare definisjonen fenomenet har som man er enige om i store deler av verden .

Skal denne forskningen tas hensyn til og bygges på her i Norge?

La oss gjerne diskutere innfallsvinkel og ulike måter å bekjempe fenomenet mobbing på. Den faglige diskusjonen om hva som virker for å forhindre, avdekke og stoppe mobbing er viktig og sunn, men gjemmer vi bort fenomenet i et uklart sekkebegrep er det et alvorlig overgrep mot de som blir utsatt. Uklare definisjoner gir uklare tiltak.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.