Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Den nye Elvis

Er den hvite Detroit-rapperen Eminem den nye Elvis? Det hevder hip-hop-pioner Chuck D.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Eminem er utvilsomt en av musikkåret 2000s store navn. Kanskje det aller største. Denne uka debuterer hans nye singel «Stan» på 19. plass på hit40-lista. Det bare bekrefter inntrykket av en artist som klarer å trenge seg inn på kommersielle jaktmarker som tidligere var forbudt område for hip-hopere. I Norge har idiotpåfunn som P4s rappfilter sørget for at en viktig kommunikasjonskanal som radio nærmest har vært kjemisk fri for hip-hop.

Tendensen har vært den samme i resten av Europa også. Men denne sommeren har noe skjedd. Eminems «The Real Slim Shady» har vært en sesongens store radiohits, både på den nasjonale hit40-liste og ellers på kontinentet. Eminems appell strekker seg langt videre enn som så. «The Marshall Mathers Lp» toppet Billboards albumliste de første åtte ukene den var i salg. I uke etter uke henviste den meget kantete og egenrådige rapperen musikkbransjens egen barbiedokke, Britney Spears til en andreplass.

Også her hjemme sprenger Marshall Mathers rammene for en hip-hopartist. Med 50 000 solgte sikrer Eminem seg platinaplate. Hans konkurrenter høyt oppe på radio- og salgslister her hjemme er i hovedsak markedstilpassede popartister og tungt tv-annonserte veteraner.

Eminems suksess er fundert på en kombinasjon av musikalsk troverdighet og høy skandalefaktor. Han er like mye en smart og uforutsigbar rapper med genial flyt og treffsikkerhet, som han er en nyttig tosk som ramler inn i tabloidspaltene med sitt miserable privatliv. Men er den nye hvite rapperen den nye Elvis? Det er mange likheter hevder Chuck D.

- Folk sier de samme tingene om Eminem som de for 40 år siden sa om en annen hvit guttunge hvis navn begynte med en E og som hadde masse talent og stil. Elvis var legitim, og jeg mener at Eminem er legitim også. Eminem er akseptert av et svart publikum, understreker Public Enemys leder. Og legger til at Elvis aldri har betydd noe som helst for ham, all den tid Elvis stjal fra en lang rekke langt mer talentfulle svarte artister som Little Richard og Chuck Berry.