Den nye Frankfurterskolen

Før fristet de tilværelsen på små kjellerklubber og nordnorske militærforlegninger. Nå headhuntes komikere av forlagsbransjen.

NYE TIDER: Den amerikanske komikeren Tina Fey kommende litterære debut var et hett tema under bokmessa i Frankfurt forrige uke. Her før Emmy-utdelingen tidligere i år. Foto: Scanpix
NYE TIDER: Den amerikanske komikeren Tina Fey kommende litterære debut var et hett tema under bokmessa i Frankfurt forrige uke. Her før Emmy-utdelingen tidligere i år. Foto: ScanpixVis mer

||| Hvis man skal se litt stort på det, var ikke den største nyheten under den nettopp overståtte bokmessa i Frankfurt at Gaute Heivolls nye, delvis selvbiografiske roman «Før jeg brenner ned» ble solgt til 13 land.

Selv om forlag fra hele verden, ifølge Den norske Forfatterforenings nettside, «kom og spurte etter the 'Norwegian book'», havnet han alt i alt i skyggen av en annen relativt uetablert forfatter, karakterisert, som Heivoll, av en utmerket skjeggvekst.

Det ble allerede for to år siden rapportert at gresk-tysk-skotsk-amerikanske Tina Fey hadde fått et tilbud på seks millioner dollar for å skrive sin første bok. «Bossypants», som essaysamlingen skal hete, kommer ikke før i april neste år, men ble presentert i Frankfurt i form av en plakat av Fey, med cabarethatt og hårete mannearmer (en tilbakevendende spøk i «30 Rock», tv-showet-om-et-tv-show som hun har skapt og spiller hovedrollen i, er hennes daglige kamp mot egen ansiktsbehåring).

Utgivelsen er oppsiktsvekkende, ikke bare på grunn av de fotomanipulerte armene, eller forskuddet, men fordi Tina Fey, som litteraturtidsskriftet The Believer teoretiserer i innledningen av et intervju med henne fra 2003, er et «vandrende bevis på potensialet i oss alle». Med «oss alle» mener intervjueren, Eric Spitznagel, potensialet til «writers», det vil i denne sammenheng si tekstforfattere og journalister. «Hennes usannsynlige stjernestatus», fortsetter han,«bekrefter vår mistanke om at hvis vi bare ble gitt en sjanse i rampelyset, ville vi bevise en gang for alle at vi er akkurat så vittige og attraktive som vi alltid mistenkte ... Tina Fey har bevist at vi, i våre drømmer, ikke er totalt vrangforestilt.»

Spitznagel - som siden er blitt ansatt av Vanity Fair, hvor han har gjort et legendarisk intervju med musikeren Will Oldham om hans fortid som sjørøver - sikter til at Fey lenge bare var en aspirerende improvisasjonsskuespiller i Chicago, stedet på kloden, bortsett fra Stamsund i Lofoten, med flest improvisasjonsskuespillere per kvadratmeter.

Men i 1997 ble hun ansatt som manusforfatter for det Viasat4-sendte sketsjeshowet «Saturday Night Live», og to år seinere, som den første og hittil eneste kvinnen i showets 35-årige historie, såkalt «head writer». «Saturday Night Live» har til enhver tid to slike, som både fungerer som redaksjonssjefer og nyhetsankre i det faste innslaget «Weekend Update» (som minner om Jon Almaas' åpningsbulletiner i «Nytt på nytt»). I 2006 forlot hun programmet (hun gjorde riktignok en serie comebackopptredener som Sarah Palin-parodi før presidentvalget) for å utvikle «30 Rock», som i øyeblikket er inne i sin femte og beste sesong. Tidligere i år fikk hun den høythengende Mark Twain-prisen for amerikansk humor. Og nå, altså, litt av en bokdeal. «Det er en gruppe mennesker som føler at Tina i mine øyne ikke kan gjøre noe galt», som «Saturday Night Live-grunnlegger og «30 Rock»-produsent Lorne Michaels sa til tidsskriftet New Yorker i 2003. «Men det er fordi hun gjør noe galt mye sjeldnere enn andre mennesker.»

Tina Fey er heller ikke den eneste moderne askepotthistorien i humorverdenen. I Norge har de anonyme tekstforfatterne bak den satiriske nettavisa 5080.no, startet av redaksjonsmedlemmer av studentradioen i Bergen for to år siden, blitt rekruttert til P2s «Hallo i uken» og Are Kalvøs kommende NRK Drama-prosjekt.

De to morsomste P3-programmene i moderne tid, «FK Fotball» og «Radioresepsjonen», har fått hver sin bok denne høsten, og ingen av dem utgitt av NRK Aktivum. En Dagbladet-spaltist og tegneserieskaper, Knut Nærum, har skrevet humorboka «Ø», en samling sjangerparodier. Eivind Volder Rutle, primus motor for den venstreradikale revygruppa Opplysningskontoret, er blitt leder for Oslo Bokfestival. Norsk Presseforbund får neste uke sitt eget festskrift. Mens forfatter og journalist Agnes Ravatn har gått motsatt vei av Tina Fey, og skal være med i «Storbynatt», Bård Tufte Johansen og Harald Eias nye show, som har premiere i november.

Det er i det hele tatt vanskelig å se noen komikere som i dag bare blir ved sin lest. Det måtte eventuelt være Anne-Kat. Hærland, som avslutter sitt bidrag til festskriftet for 100-årsjubilanten Norsk Presseforbund slik: ««Jeg er tilbake med nytt sceneshow i 2012. Vi sees da.»

Artikkelforfatteren vikarierer for Andreas Wiese og hans «Medie.kom»-spalte.