Den nye humoren

GITT AT DU var prest. Ville det egentlig finnes noe mer dristig for deg enn å skrive en preken hvor du trakk inn Bjørn Eidsvågs sang «Floden»? Hans duett med Elvira Nikolaisen fortonte seg tross alt som fjorårets mest seksuelt alluderende listetopp (bare gjort rangen stridig av Akon og Eminems «Smack That»), spesielt i verset der Eidsvåg bekjenner at «eg fylles av mildhet og fred når eg vasse i sivet ditt/Og kver gang eg våge bada i deg blir eg heil og rein/Og eg kjenne eit lindrande ljus gå gjennom marg og bein».

DETTE STOPPET imidlertid ikke presten i en barnedåp en kollega av meg var i nylig. Da kirkens mann talte om personlig tro for det vordende statskirkemedlemmet og de øvrige frammøtte, anvendte han Bjørn Eidsvågs sivbad og tekstlinjen «Eg lure nå på koffor bade e’kje meir i det? Koffor, koffor når eg kjenne det gode du gjør med meg» som et uttrykk for det paradoksale forholdet mange mennesker har til sin gud. Den kreative prekensamplingen vakte ifølge rapportene oppsikt langs benkeradene, det er lett å se for seg at noen til og med gestikulerte et boratsk «whaaat?» til hverandre, men faktum er, hvis vi skal tro sangens opphavsmann, at presten var i sin fulle rett til å lese teologiske funderinger inn i «Floden», heller enn som resten av befolkningen å tenke koffert. For ifølge Bjørn Eidsvåg handler sangen hans om dette: èn manns gudstro. Det er alt. Ikke noe som helst annet. Ikke i den fjerneste form for overført betydning. Ikke om du så spiller den baklengs i loop mens du inhalerer marihuana fra en Red Bull-boks.

«JEG VIL TAKKE alle for å ha støttet meg. For da jeg lagde det første kapitlet, kikket folk på meg som om jeg var gal. Du vet, som de gjorde til mannen som oppfant flyet. De kikket sånn: ‘Hva? Den har vinger? Hva?!» sa R&B-stjernen R. Kelly til publikum og media som i midten av august hadde møtt opp for å overvære New York-visningen av kapittel 13-22 av hans hiphop-opera «Trapped In The Closet».

De første 12 kapitlene av R Kellys musikalske farse om utroskap, mord og en kortvokst mann kalt «Big Man» har siden premieren for to år siden vokst i status og betydning fra nachspielunderholdning til hva New York Magazine kaller «årets kulturelle begivenhet». På veien har stykkets skaper vært gjenstand for utallige talkshowvitser, forvirrede popkulturelle rundebordskonferanser (Hva? Er han seriøs eller tuller han? Hva?) og tjent som analyseverktøy til å forstå hele den komplekse skikkelsen som er Robert Sylvester Kelly – «den morsomste popstjernen på planeten», ifølge New York Times, mannen for hvem det ikke er noen motsetning mellom å filme seg selv ha sex og tisse på ei 14-årig jente, og siden skrive selvhjelpsmanualer for hvordan den jevne playa skal få med seg to kvinner hjem fra byen (singelen «Double Up» fra hans studioalbum av året, også kalt «Double Up»).

NÅ KAN DET ikke være tvil om at R. Kelly tuller i «Trapped In The Closet». Det viste seg seinest på pressekonferansen for de nye kapitlene, der han fortalte at han lenge trodde han måtte skrinlegge prosjektet etter å ha introdusert Big Man, siden han ikke fant noen ord som rimte på det engelske niduttrykket for dverg, «midget» – men så kom han på at han kunne skrive inn en karakter som het Bridget.

Samtidig er det åpenbart at han oppi all humoren anser «Trapped In The Closet» som en like betydningsfull sedimentering av sitt geni som alt annet han har gjort i karrieren. I alle fall er det det det man får inntrykk av når han uttaler at prosjektet bare kom til ham, for ikke å snakke om når han antyder at «Trapped In The Closet» er like grensesprengende som overfarten til Wilbur og Orville Wrights første flyvedyktige propellfly i 1903.

R. KELLY TULLER. Han er alvorlig. Han tuller og er alvorlig på en og samme tid. Og noe av den samme dobbeltheten finner du hos Bjørn Eidsvåg: Han krever å bli trodd på at «Floden» handler om hans forhold til gud. Samtidig kan det umulig ha kommet fullstendig uforvarende på ham at teksten, ikke minst fordi den henvender seg til Elvira og framføres med hans sedvanlige teint av begjær i røsten, ville kunne bli forstått som nok en hyllest til kvinnekjønnet, eller «Mysteriet Deg», som han kaller henne.

Jeg mener, Herren kan være din gjeter og alt. Men betyr det at du selv er helt blind?

BAK KLOVNEN: \'Bak der igjen, helt, helt bakerst, bortenfor all sminken og de påmalte klovnetårene, står Kristian Valens sprekkeferdige våpenskap\', skriver Simen V. Gonsholt.
BAK KLOVNEN: \'Bak der igjen, helt, helt bakerst, bortenfor all sminken og de påmalte klovnetårene, står Kristian Valens sprekkeferdige våpenskap\', skriver Simen V. Gonsholt. Vis mer

IKKE AT BJØRN EIDSVÅG og R. Kelly er alene om å smelte sammen alvor og ironi, inderlighet og tvetydighet, smartness og naivitet: Kristian Valen gjør det 24 timer i døgnet. Det samme gjør muligens Lene Alexandra Øien, muligens ikke. Men Christer Falck gjør det definitivt. Så har du Turboneger-sjef Thomas Seltzer, som har brukt intervjuer i anledning årets album «Retox» til å understreke at de oppi all avføringsmetaforikken i sangtekstene også kanaliserer den hyperintellektuelle 1900-tallslitteraten Walter Benjamin. Mens på kino kombinerer nerdekomedien «Knocked Up» mer og mindre raffinert underbuksehumor med et glassklart antiabortbudskap og erkeamerikanske familieverdier.

SETT UNDER ett minner dette omtrent om en helt ny type humor – en humor som slår hull på den etablerte teorien at bak klovnens maske skjuler alvoret seg. Eller, alvoret er der fortsatt. Men bak det igjen finner du et uutgrunnelig, lett diabolsk smil, formet av like deler ironigenerasjonsslagg, postmoderne identitetsleketrang, Tourettes’ syndrom, nyreligiøsitet og Mads Larsen-libido. Bak der igjen ulmer en bjørneboesk verdenssmerte. Bak der igjen finnes en nagende uro over at ens Facebook-profil kanskje ikke er nok «meg» og en latent skam over at man bruker støtteordene «på en måte» for mye. Bak der igjen, helt, helt bakerst, bortenfor all sminken og de påmalte klovnetårene, står Kristian Valens sprekkeferdige våpenskap.