Debatt: Kunst- og håndverksfaget

Den nye læreplanen løser ikke identitetskrisa

Finnes det ikke noe kompetansemål i praktisk estetiske fag lengre?

KUNST OG HÅNDVERK: Undervisning i tegning, form og farge på videregående skole. Det virker ikke som om Utdanningsdirektoratet i det siste høringsutkastet har funnet ut av kunst- og håndverksfagets identitetskrise, skriver artikkelforfatteren. Foto: Thomas Brun / NTB Scanpix
KUNST OG HÅNDVERK: Undervisning i tegning, form og farge på videregående skole. Det virker ikke som om Utdanningsdirektoratet i det siste høringsutkastet har funnet ut av kunst- og håndverksfagets identitetskrise, skriver artikkelforfatteren. Foto: Thomas Brun / NTB ScanpixVis mer
Meninger

Det er viktig at elevene får slappe av i en travel skolehverdag og får tid til å sitte og sysle med noe «kreativt». Kunst- og håndverksfaget er jo til for det, litt rekreasjonsarbeid som ikke stresser elevene. De har det jo så vanskelig der de skal lære om Pytagoras, algebra og debatten om hvordan våre to skriftspråk ble til. I kunst og håndverk skal de jo bare tegne litt og kna litt med leira. Slå litt spiker i et par plankebiter.

MASTERSTUDENT: Jenny Elise Øyen.
MASTERSTUDENT: Jenny Elise Øyen. Vis mer

Dessverre er det sånn jeg leser den nye læreplanen som ligger ute på høring nå. Det virker som om skissegruppa på Utdanningsdirektoratet har slått opp «utforske» i synonymordboka og utformet kompetansemålene deretter. Hvilke mål er det dere mener at elevene skal lære? Hvilket syn på kunnskap er det dere ønsker å uttrykke?

Jeg som lærer undrer meg veldig, for hvordan har dere tenkt at jeg skal kunne vurdere elevene etter om de kan «forestille seg og beskrive framtiden gjennom tegning og modeller (kompetansemål etter 2. årstrinn)» og «prøve ut ulike ideer og muligheter i gjenbruksmaterialer (…) (kompetansemål etter 4. årstrinn)»? Beklager, men dette er arbeidsoppgaver og ikke kompetansemål. Hvordan måler du forestillingsevne?

I starten var jeg veldig interessert i fagfornyelsen deres. Etter noen år med en svært detaljstyrt læreplan, var det godt å høre at en nå skulle finne tilbake til fagenes kjerneelement. Likevel virker det ikke som om dere i det siste høringsutkastet deres har funnet ut av kunst- og håndverksfagets identitetskrise. Faget endrer jo navn og innhold ved nesten hver eneste læreplanrevidering, så det er jo ikke så rart at fagets «kjerneelement» ikke er fastsatt. Men det denne identitetskrisen også medfører, er at målet med faget lener seg på det som er i vinden akkurat nå.

I 2011 ble forståelsen av praktisk estetiske fags betydning undersøkt blant flere svenske lærerstudenter, og de fant der at det hadde utviklet seg en terapeutisk diskurs blant studentene. Praktisk estetiske fag hadde heller ikke noe form for «kvalitet», så lenge elevene hadde det bra og hygget seg var det godt nok. Minner ikke dette om utviklingen i SoMe og nyhetsbildet, der alle får en individuell tilpasset nyhetsrull basert på dine preferanser?

Jeg synes denne utviklingen er skremmende. At man så enkelt får til å undergrave et helt fags betydning og kvalitetskrav. Ikke minst får jeg ikke bruke mitt faglige skjønn på å utvikle hva elevene skal gå igjennom i løpet av et år, fordi denne nye læreplanen allerede har satt opp hva elevene skal gjøre. De skal «undersøke hvordan kjønnsroller vises i populærkultur og lage visuelle uttrykk som utfordrer stereotypier (7. årstrinn) og skape fortellinger ved hjelp av digitale verktøy etter inspirasjon fra lokale og nasjonale kunstverk (2. årstrinn)».

Så tusen takk for hjelpen, Utdanningsdirektoratet, for at dere allerede har satt opp årshjulet for en stakkars kunst- og håndverkslærer. Jeg skal bruke den overfødige planleggingstiden i august på å «finne meg selv gjennom kunsten».

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.