MOTE: Tidligere Costume-redaktør Vanessa Rudjord har nå startet moteblogg.

Foto: Agnete Brun/Dagbladet
MOTE: Tidligere Costume-redaktør Vanessa Rudjord har nå startet moteblogg. Foto: Agnete Brun/DagbladetVis mer

Den nye motebloggeren

Etter nesten et tiår som sjefredaktør for et av Norges største moteblad, Costume, har Vanessa Rudjord blitt fulltidsblogger. Det betyr at hun hun nå er fritatt for enhver presse-etikk.

Meninger

I 2014 ble Costume felt tre ganger av PFU angående saker der Rudjord stod i sentrum. Rudjord ble beskyldt for å ha blandet roller og brukt posisjonen sin som redaktør til å skaffe seg selv og venninnene sine fordeler. Den ene saken gjaldt Rudjords egen leilighet, og de to andre gjaldt venninnene Pia Tjeltas kjolekolleksjon og Jenny Skavlans bikinikolleksjon som begge hadde fått eksponering i bladet. Overgangen Rudjord har foretatt fra redaktør til blogger er interessant, for den betyr at hun ikke lenger må forholde seg til Vær varsom-plakaten.

Bloggerne utfordrer de etablerte mediene daglig. Bloggerne har for lengst blitt en del av mange unge kvinners lesevaner. Motebladene og bloggerne konkurrerer nå om den samme lesergruppa. I et intervju med Kampanje forteller Rudjord at bloggene har blitt så viktige at motebladene nå velger å nærme seg uttrykket til bloggerne. Men som vi ser av fellelsene av Costume i PFU, så er det grenser for hvor nært opp til bloggformen et blad kan tillate seg å gå. I en blogg kan Rudjord derimot gjøre alt hun har fått kritikk for å gjøre i bladet. Som frittstående blogger må hun ikke lenger forholde seg til Vær Varsom-plakaten. Det er nesten så man kan undre seg over hvorfor hun ikke har foretatt denne overgangen før!

Vær varsom-plakaten er lesernes venn. Det kan virke som en filleting å henge seg opp i hvorfor et moteblad eller en blogger anbefaler et produkt, men reklame virker. Lover og regler som Markedsføringsloven og Vær varsom-plakaten har kommet på plass for å beskytte deg og meg som leser. Som leser av både blader og blogger har du rett til å vite når du blir utsatt for reklame. Men det er bare i motebladene at du har en viss garanti for at det ikke finnes skjulte dobbeltroller. Og som vi har sett, når rollene blandes så risikerer faktisk bladene å bli satt på plass. Det gjør derimot ikke bloggerne — og det vet de.

Du er produktet bloggeren leverer til annonsørene. Når du leser om et produkt i en blogg framstår det som regel som en vennlig anbefaling om hvordan du løser et problem ved å kjøpe et produkt. Men målet til bloggeren er alltid å få deg til å kjøpe produktet, og ikke bare være ei grei venninne. De kommersielle bloggerne er like mye et firma som hvilket som helst moteblad. Toppbloggerne er godt betalte nettgründere. Det er derfor greit å huske på at om det du leser er gratis, så er det mest sannsynlig du som er produktet.