OVERTAR ETTER LETTERMAN: Fra september går Stephen Colbert på lufta med «The Late Show». I mellomtida bygger han merkevare i sosiale medier. Foto: Skjermbilde fra colbertlateshow.com
OVERTAR ETTER LETTERMAN: Fra september går Stephen Colbert på lufta med «The Late Show». I mellomtida bygger han merkevare i sosiale medier. Foto: Skjermbilde fra colbertlateshow.comVis mer

Den nye talkshowkongen girer opp

Colbert i alle kanaler - bortsett fra tv.

Talkshow av den amerikanske typen - kjappe, episodiske, med faste poster og hyppige reklameavbrudd - er perfekte for nettdistribusjon. Moderskipet for oss på denne siden av dammen er YouTube, som i motsetning til de fleste av showenes egne nettsider lar oss se høydepunktene selv om vi er på «feil» kontinent. Det er farlig mye god tidtrøyte i litt surfing på YouTube-kanalene til Conan O'Brien, John Oliver, Jon Stewart, Jimmy Fallon og alle de andre.

Nylig skrev jeg om legenden David Letterman, som takket av etter 30 år i programlederstolen. Jeg lenket til nytt og gammel Letterman-gull på YouTube, men nå er plutselig alt det offisielle Late Show-innholdet borte. Årsaken, kan nettmagasinent Vulture fortelle, er at rettighetene er overført fra tv-selskapet CBS til Lettermans produksjonsselskap, Worldwide Pants, og innholdet måtte derfor fjernes fra YouTube. Om og når Daves folk legger innholdet ut igjen, gjenstår å se.

I mellomtida begynner arvtageren å røre på seg.

Stephen Colbert skal overta The Late Show fra september, og akter å være mer aktiv i bruken av nettet og sosiale medieplattformer enn forgjengeren. Det er blitt en selvfølgelig del av jobben for den moderne humoristen.

Målgruppa er åpenbart godt voksne seere, for «The Late Show with Stephen Colbert» er forløpig ikke å se på Instagram, Snapchat eller Vine. I stedet har showet etablert seg på på Twitter, på Facebook, på Google+, og med egen YouTube-kanal. Colbert har også en privat Twitter-konto.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Colbert er kjent for sitt politiske meta-talkshow «The Colbert Report», der han legemliggorde fiksjonen «Stephen Colbert», en erkekonservativ, stutdum programleder med ubegrenset selvitllit. Nå skal han være seg selv, sånn omtrent:

En ekstremt smart og morsom mann, som et samlet korps av amerikanske medie- og kulturkommenatorer later til å mene er den perfekte etterfølgeren til Letterman.

Ifølge showets ferske bakom-podcast, der Colbert og noen av hans nærmeste medarbeidere forteller om hva de holder på med og hvordan de jobber med humor, har han de siste månedene vært travelt opptatt med budsjettering, og med ombyggingen av de gamle Letterman-kontorene og ærverdige Ed Sullivan Theatre.

I tillegg har han vært travelt opptatt med å la hår og skjegg gro. Skjegget ble riktig så grått og rufsete etter hvert, og mange trodde at dette var looken til den nye, virkelige Colbert. Men som et av showets første YouTube-klipp viser (se video over til høyre), måtte «the Colbeard» av, etter mye tøys og tull med ulike skjeggvarianater.

Udelikate nærbilder av grå skjeggstubb som faller ned på en pølse med brød Colbert har liggende på skrivebordet, kan muligens leses som et signal om at den nye takshowkongen akter å ta noen snarturer utenfor seernes komfortsone. Det er lov å håpe.