Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Anmeldelse: Haim - «Women in Music Pt. III»

«Den nye vinen» i California

Søstrene Haim har skapt sitt eget California-sound, inspirert av Fleetwood Mac.

ALBUM III: De tre søstrene Este, Alana og Danielle Haim er aktuelle med album nummer tre, «Women in Music Pt. III». En av låtene, «Los Angeles», er en hyllest til hjembyen. Foto: Chelsea Lauren / WWD / Shutterstock / NTB Scanpix
ALBUM III: De tre søstrene Este, Alana og Danielle Haim er aktuelle med album nummer tre, «Women in Music Pt. III». En av låtene, «Los Angeles», er en hyllest til hjembyen. Foto: Chelsea Lauren / WWD / Shutterstock / NTB Scanpix Vis mer

ALBUM: Haim er et helt spesielt band, og ikke bare fordi de er tre søstre. De tar musikken sin i nye, spennende retninger, og utvider stadig tekstuniverset. Og de har aldri forhastet seg. De er den nye vinen i California. Lagringsvennlig.

«Women in Music Pt. III»

Haim

5 1 6

Pop/rock/R'n'B

2020
Plateselskap:

Columbia/Universal

«Fleetwood Macs musikalske arvinger.»
Se alle anmeldelser

Til tross for at de albumdebuterte for sju år siden og hadde spilt sammen i en årrekke før det, aller først sammen med mamma og pappa i coverbandet Rockinhaim, er de bare kommet til album nummer tre i katalogen - derav tittelen «Women in Music Pt. III». Albumet skulle kommet i april, men ble utsatt på grunn av Covid-19.

Fleetwood Mac

Når myke vestkystoner og harmonier og Laurel Canyon-inspirert musikk møter den moderne lyden av California signert Danielle, Este og Alana Haim, er det ikke mulig å vri seg unna en sammenlikning med Fleetwood Mac. Men Haim tar soundet atskillig lengre enn de noen gang har gjort, og leker mer med lyd og effekter. Det er tross alt cirka 50 år mellom de to bandene, og på mange områder er de nok nærmere sin venninne Taylor Swift.

Hyllest til Los Angeles

Albumet åpner med en liten saksofonsolo, før jentene priser hjembyen i lett ska-inspirerte «Los Angeles», omgitt av myldrende menneskestemmer. Hun har prøvd vinteren i kalde New York, men nei. Den er kanskje skapt for å være den beste byen i verden, men den er ikke for meg, synger Danielle.

En meget lovende start på tredjealbumet, mens tempoet økes i påfølgende «The Steps» - som nettopp har dette Fleetwood Mac-aktige over seg.

Snakkis

Haim ble den store snakkisen på South By Southwest i Austin, Texas i 2012 (blant ca. 2000 andre artister). De var oppdaget av enda flere enn artisten Jenny Lewis og Julian Casablancas (The Strokes), som allerede hadde skjønt hva som bor i Danielle Haim og tok henne med som gitarist i sine respektive band.

Året etter kom Haims debutalbum «Days Are Gone», kåret til det nest beste albumet av Dagbladets anmeldere i 2013, og søstrene ble i Dagbladet samme år presentert som «noe av det heiteste du får i musikkverdenen nå». De har besøkt Norge flere ganger.

Kreft

På det personlige planet har særlig Danielle og samboer - og bandmedlem, medlåtskriver og medprodusent - Ariel Rechtshaid hatt andre ting enn Covid-19 å bekymre seg over. «I've Been Down» og «FUBT» (Fucked Up But True), den siste med Hendrix-inspirert gitar, kan meget vel handle om kjæresten, som i 2017 ble diagnostisert med testikkelkreft. Han er kreftfri nå.

Detn siste medlemmet av kollektivet - som medprodusent, medlåtskriver og musiker - er Rostam Batmanglij fra Vampire Weekend. Danielle synger for øvrig også på deres fjorårsalbum «Father of the Bride».

Luftig produksjon

«Women in Music Pt. III» har hele 16 låter. «Leaning On You» har alt du ønsker deg i en poplåt: Fengende, med en luftig produksjon, et velfundert, gjennomgående tema og ikke minst nydelige harmonier bare søsken kan nagle. Måtte det bli årets sommerlåt! Her kommer vi virkelig ikke utenom Fleetwood Mac-referanser som helstøpte «Rumours» (1977) og «Tusk» (1979).

Joni Mitchell-inspirerte «Man From The Magazine», et spark til mannlige musikkjournalister, føles ihvertfall inspirert av britisk folkrock.

Singelbonus

Haim har valgt å legge de tre singlene som bonuslåter til slutt på albumet, alle høydepunkter på hver sine måter. «Now I'm In It» viser seg å være den perfekte Corona-sangen, skrevet før pandemeien rammet, akustiske «Hallelujah» står fram med sine nydelige harmonier og avsluttende «Summer Girl» lyser sommer lang vei. Her låner trioen bassgangen og doo-doo-nynningen og deler av saksofontemaet fra Lou Reeds «Walk On The Wild Side». Nynningen minner også om orkesterversjonen/remiksen av Suzanne Vegas «Tom's Diner» - sikkert en artist søstrene i Haim kan tenkes å ha lyttet til.

Lekent

Hele veien slår lekenheten deres gjennom, som støyen og lydkulissene i «Up From A Dream», det sprelske gitartemaet på «Leaning On You» eller blåserne på «Another Try». Det er denne lekenheten som gjør at de mest av alt og til sjuende og sist må sammenliknes med seg sjøl.

PS. Haim er svært bevisst sitt jødiske opphav, og coverbildet av de tre søstrene omgitt av hengende pølser er tatt av regissøren Paul Thomas Anderson i Canter's Deli i Los Angeles - der de hadde sin første opptreden sammen med foreldrene i 2000. Anderson har også lagd videoer til Haims singler. DS

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!