Filmfestivalen i Cannes

Den politiske filmen preger Cannes

Champagnen og yachtene flyter, men inni kinomørket i Cannes finnes en helt annen verden.

INFAM: «Parasite» er en av de mest kritikerroste filmene i Cannes, og sparker med masse mørk humor mot et koreansk samfunn med enorme sosiale forsjeller.
INFAM: «Parasite» er en av de mest kritikerroste filmene i Cannes, og sparker med masse mørk humor mot et koreansk samfunn med enorme sosiale forsjeller.Vis mer
Kommentar

CANNES (Dagbladet): Filmfestivalen i Cannes kan være en bisarr boble. Filmkritikere og cineaster sitter i timevis inne i kinosalene og ser ofte dypt alvorlige verk om mennesker i tøffe situasjoner, som lever i fattige eller voldelige omgivelser, før de går ut og glipper med øynene mot solskinnet og går forbi de lyse strandrestaurantene på Croisetten der nyrike russere er dypt nede i sin fjerde flaske med rosévin, og en middelhavshorisont full av yachter.

Men Cannes har også alltid vært en interessant skueplass for å se på hvordan forskjellige politiske temaer inspirerer filmskapere verden over. Blant de åpent politiske filmene i årets hovedkonkurranse er problemstillinger knyttet til klasse og økonomisk ulikhet til stede i påfallende mange. Den doble gullpalmevinneren Ken Loach, som har vært kronikør for den britiske arbeiderklassen i flere tiår, er her med nok et dypt empatisk drama med en britisk familie som blir fanget i et arbeidsliv som ikke lenger er basert på fast arbeid, men på et franchisesystem der faren blir fanget i et utmattende hamsterhjul. Mens Loach som vanlig står last og brast ved sine utslitte hverdagshelter, har koreanske Bong Joon-ho en mer infam tilnærming, og hans «Parasite» er en av kritikerfavorittene så langt.

I «Parasite» sørger en kynisk, fattig familie for å bli ansatt under falske premisser av et rikt og virkelighetsfjernt ektepar. «Parasite» er laget med åpenbart sinne over de enorme forskjellene i samfunnet, samtidig som Joon-ho stikker i alle retninger. Ingen er helter. «Jeg kunne også vært hyggelig», sier moren i den fattige familien. «Penger er et strykejern, det glatter ut alle skrukkene».

To filmer tar for seg håpløshet og kriminalitet i en voksende fransk underklasse. Den ene, «Les Misérables», som vil få norsk kinopremiere, går inn en spent parisisk forstad der det hersker en skjør maktbalanse mellom forskjellige aktører. De virkelig skadelidende er, som så ofte, barna.

I flere filmer merkes også motstand mot høyreradikale og totalitære strømninger, men mest indirekte. Brasilianske «Bacuaru» foregår «noen år inn i fremtiden», og i forbifarten får publikum en tv-skjerm som viser live en henrettelse fra São Paulo. Dette blir tolket som et spark til den harde linjen til president Jair Bolsonaro. Og i Terrence Malicks «The Hidden Life» forteller han om en østerriksk bonde som nekter å la seg innrullere i den nazistiske hæren, og skaper et studium inn i en situasjon der hovedpersonen snarere går inn i et lavmælt opprør han vet vil ende med døden.

Et av de store temaene under årets festival har vært kvinners kår, i filmbransjen generelt og festivalen spesielt. Så, plutselig, kom en film av nettopp en kvinnelig regissør og et tydelig kvinnepolitisk standpunkt, ble mottatt med et brus av opprømt samtale og skjøt til toppen av kritikernes lister før utdelingen av Gullpalmen. Céline Sciammas «Portrait of a Young Girl on Fire» handler om en kvinnelig maler i Frankrike på 1700-tallet, som får i oppdrag å male en motvillig brud.

Filmen har også vakt oppsikt fordi den har nesten utelukkende kvinner på rollelisten; én mann er såvidt innom bilderammen mot slutten. Det at de er kvinner gjør handlingsrommet til hovedpersonene mindre, men Sciamma lar oss være bare sammen med dem, i en innforstått kvinnelighet, for å se hva som skjer i det rommet. Kvinnene er i mindretall i Cannes, men det kan hende de tar siste stikk.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.