Den sanne historien

Performancen på Black Box skulle tematisere lidelse.

OMSTRIDT: Dagbladet har laget flere uredelige artikler om vår forestilling på Black Box. Det dreide seg ikke om underholdning, men om et forsøk på å revurdere grunnleggende kategorier i menneskets liv, skriver kunstner Liv Kristin Holmberg.Foto fra forestillingen: Ylber Gashi
OMSTRIDT: Dagbladet har laget flere uredelige artikler om vår forestilling på Black Box. Det dreide seg ikke om underholdning, men om et forsøk på å revurdere grunnleggende kategorier i menneskets liv, skriver kunstner Liv Kristin Holmberg.Foto fra forestillingen: Ylber Gashi Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

||| KUNSTKRITIKK: I over en måned har Dagbladet hetset prosjektet «Storkunststolteddy- statsreligionens Bestialitetsteologiske Fakultetsgrunnlegging!» på Black Box Teater i Oslo.

Det skandaløse i denne dekningen er at journalisten slett ikke var til stede på performancen! Det overrasker derfor ikke at «dokumentasjonen» ikke er annet enn en triviell løgnhistorie. Et eksempel på Dagbladets ubehjelpsomme researchmetoder er at avisen ikke engang brukte bilder fra performancen, men fra et helt annet arrangement i fjor.

LESEREN SOM ikke har vært tilstede er avhengig av avisene for å gjøre seg et bilde av det som skjedde. Slik har Dagbladet, tross den åpenlyst uredelige metodikken, makt som avisen utnytter uten hemninger.

Det er derfor viktig med en beretningen fra en som faktisk var tilstede. Hva var det som virkelig skjedde på Black Box Teater?Performancen var et arrangement hvor lidelsen skulle tematiseres og om mulig løsrives fra dens enerådende negative perspektivering. Dette var annonsert i programheftet. Ingen blant publikum kan ha forventet at dette skulle bli en hyggeforestilling. Franz Kafka sier at «en bok må være øksen til det frosne ishav i oss.» Og det samme kan sies om performancen. Det dreide seg ikke om underholdning, men om et forsøk på å revurdere grunnleggende kategorier i menneskets liv. Det er selvsagt at den kunstneriske tematisering av et slikt emne ikke er smertefritt.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer