Den siste animatør

- Personlig er jeg en pessimist, men det er noe jeg prøver å skjule i filmene mine, sier Hayao Miyazaki, mannen bak «Chihiro og heksene» og kinoaktuelle «Det levende slottet».

VENEZIA (Dagbladet.no): Hayao Miyazaki er en av Japans aller mest suksessrike filmskapere. I dag har hans siste film, «Det levende slottet», norsk premiere. Handlingen er basert på en barnebok av walisiske Diane Wynne Jones, og lagt til et kongerike i en dal befolket av trollmenn, demoner og monstre.

- Fantasi er veldig viktig, mener Miyazaki.

- Vi bør ikke holde oss for nært inntil hverdagsrealiteter, men gi mer rom for hjertets og hjernens virkelighet. Det kan hjelpe oss i livet.

Ifølge Miyazaki selv er «Det levende slottet» kanskje hans aller siste langfilm. I fremtiden har han mer lyst til å lage kortfilmer om eksotiske små dyr.

- Langfilm er som en fem-retters middag, mens kortfilm er en aperitiff, og av og til, slik som på det punktet i livet jeg er nå, foretrekker jeg noe mer lett fordøyelig, sier han.

Minus manus

At Miyazakis filmer har en tung fødsel er ikke vanskelig å skjønne når man ser på arbeidsmåten hans. For det er på gamlemåten det skjer, med håndgjorte tegninger og bare minimalt innspill av datagrafikk og såkalt CGI. Betegnelsen «perfeksjonist» er helt på sin plass, men gjør det desto mer ufattelig å skjønne at de fleste av prosjektene hans påbegynnes uten manus.

- Handlingene begynner å utvikle seg når jeg setter i gang med storyboardet. Det er ikke ofte jeg aner hvor handlingen tar veien, sier Miyazaki, og vedgår at det er en farlig måte å lage en animasjonsfilm på.

OPPFINNSOM: Hayao Miyazakis filmer er preget av stor fantasti og godt, gammeldags håndverk - hvor hånda styrer streken. Foto: FILMWEB
OPPFINNSOM: Hayao Miyazakis filmer er preget av stor fantasti og godt, gammeldags håndverk - hvor hånda styrer streken. Foto: FILMWEB Vis mer

- Jeg skulle ønske det var forskjellig, det er helt sikker mer tidkrevende, men dessverre, slik er det jeg jobber, og alle

de andre medvirkende er mer eller mindre nødt til å underkaste seg den regelen, nikker 64-åringen.

Hater priser

Filmpriser har 64-åringen også alltid hatt et anstrengt forhold til. I 2003 ble han tildelt Oscar for «Spirited Away - Chihiro og heksene». Miyazaki glimret med sitt fravær, og en representant mottok prisen på hans vegne. Under filmfestivalen i Venezia i september kom han derimot i egen person, og fikk æres-gulløven for sitt livslange arbeid.

- Egentlig hater jeg alt oppstyret med utdeling av priser. Ikke minst på grunn av at man sitter håpefull og vet ikke hva utfallet

blir. Men akkurat denne gangen visste jeg at jeg ville få den, så da var det greit å komme og motta den, kommenterer han spøkefullt.

Utdøende kunstform

Bekymrer det ham at hans egen kunstart, den håndtegnede tegnefilmen, er i ferd med å dø?

- I så fall er det lite vi kan gjøre med det, sier Mayazaki på sitt stoiske samuraivis.

- Hvor er fresco-kunstnerne og landskapsmalerne i dag? Verden er i forandring. Jeg har vært veldig heldig som har fått gjøre dette i førti år, sier han med et fornøyd smil.

- Hadde jeg vært ung i dag ville jeg nok lært med mer om dataanimasjon. Men nå er jeg er nok for gammel til det.

<B>FRA «CHIHIRO OG HEKSENE»</B>
<B>FRA «CHIHIRO OG HEKSENE»</B>
<B>FRA «CHIHIRO OG HEKSENE»</B>
<B>FRA «DET LEVENDE SLOTTET</B>
<B>FRA «DET LEVENDE SLOTTET</B>
<B>FRA «DET LEVENDE SLOTTET</B>