Den siste tempelridderRiddere, gudstro og action

Mystikk og hemmeligheter i det som kan bli sommerens suksessthriller.

BOK: «Da Vinci-koden» har vært inspirasjonskilde for et stort antall thrillere, stort sett av det lite inspirerende slaget. Men siden alle elsker gode konspirasjonsteorier, vil det neppe bli slutt på bøker hvor mer eller mindre fantasifulle opplegg får luft under vingene. «Den siste tempelridder» viser da også at alle de gode ideene langt fra er brukt opp. Den libanesiskfødte debutanten Raymond Khoury har skrevet en av de mest overbevisende spenningsbøkene i kjølvannet av «Da Vinci-koden». Her veksler historie, religion, fakta, fiksjon, action og eventyr i en ofte nervepirrende og stort sett overbevisende gjennomført roman.

Trosaspektet

Men boka er lagt opp som en actionthriller, med de sedvanlige banalitetene det medfører.Hovedpersonene er den sexy, ikke-troende arkeologen Tess Chaykin og den barske, katolske FBI-agenten Sean Reilly. Trosaspektet er faktisk svært viktig i denne sammenhengen, for i løpet av «Den siste tempelridder» slår fundamentet i kristendommen store sprekker, så alvorlig at hele grunnlaget for troen på Jesus står i fare. For mange hundre millioner mennesker er det noe man ikke tuller med - det har oppstyret rundt Dan Brown og «Da Vinci-koden» vist - og Khoury beveger seg til tider på tynn is, han også.En stor utstilling av skatter fra Vatikanets enorme samling skal åpnes på Metropolitan Museum of Art i New York, når fire ryttere - i drakter som identifiserer dem som tempelriddere - inntar museet og stjeler det de får tak i. Men den ene ridderen er bare ute etter én ting: En gammel krypteringsmaskin. Tess er et skremt vitne til aksjonen, og hennes observasjoner og kunnskaper gjør henne til en ressursperson for FBIs etterforskning.

Legender

Tempelriddernes orden har ikke eksistert siden 1300-tallet, men de gåtefulle ridderne etterlot seg mange legender - blant annet om en stor skatt som de gjemte før den franske kongen tilintetgjorde ordenen. Og i «Den siste tempelridder» står både skatten og et hittil ukjent manuskript i sentrum for handlingen. Av hensyn til potensielle lesere er det ikke lurt i å rippe opp i for mye av det som skjer videre, men Raymond Khoury - som tidligere har skrevet actiondrama for tv - fører et språk med stor framdrift og leservennlighet. Han er muligens også en bedre skribent enn Dan Brown, men sånt er for så vidt irrelevant, han forstår uansett hvordan man gjør en god idé om til maksimal spenning. Så bli ikke overrasket om akkurat denne boka blir med deg på badestranden i sommer. Og bli heller ikke overrasket om den snart er en megaproduksjon på kino.