Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Den siste tendensen

DET ER EN økende tendens i vårt samfunn til at vi leter etter tendenser. Trendanalytikere og til og med trendguruer dukker opp overalt for å fortelle oss hvor vi går. Vi går i flokk, selvfølgelig, for en trend blir interessant først ved at vi selv kanskje fanges av den. Den nye tendensen til å drikke kaffe på kaffebar, eller til å prate i mobiltelefon mens man triller barnevogn, blir først interessant når vi selv kan relatere oss til den. Relasjonen kan være negativ. Takk, jeg drikker kaffe hjemme. Nei, ikke flere barn for meg. Like fullt er jeg med, bare ved å se hva som skjer med flokken.

DEN NYE tendens-tendensen er selvfølgelig motivert av den grunnleggende sansen for det nye, som vi alle føler som et samtidssug av uimotståelig kraft. Det er som om tidsmunnen lukker seg om oss og kysser oss til døde. Nytt skal det være. Ingen interesserer seg for en gammel trend, det ligger i sakens natur. La gå at de profesjonelle trendspotterne er utsendinger fra den kommersielle vareproduksjonen og som sådan bare ute etter profitt. Vi følger deres analyser med forsluken interesse.

For alt det nye i verden er kaotisk, ja i praksis umulig å få øye på, hvis vi ikke får en trend å henge det på. Og derfor slutter vi aldri å speide. Men hva er egentlig en trend?

EN TREND konstitueres av to, i høyden tre forekomster av ett og samme fenomen. Hvis to av mine venner anskaffer hund i samme kvartal, har jeg en trend. Hvis tre gjør det, står jeg overfor en formidabel tendens. Naturligvis begrenset i gyldighet til min forholdsvis spesielle omgangskrets, men likevel.

Når trenden består av samtidige fenomener, snakker vi om en mote. Moten er det alle vil ha fordi det ser friskt og tiltrekkende ut akkurat nå. Glattbarbert hode, for eksempel. Eller plagg som ikke lenger er svarte (svart er ikke lenger mote, som alle vet).

Når trenden består av repetisjoner over tid, er den derimot en tradisjon. Det skal i alminnelighet tre forekomster til for å snakke om en tradisjon, i alle fall i USA: Tredje år på rad at noe hender, utgjør for amerikanerne «a solid tradition». Fjerde år blir da som regel ikke noe av, for det er selvfølgelig en trend å bryte tradisjoner også.

NÅR TRENDEN virkelig griper om seg i bredden, snakker vi om en bølge. Joggebølgen fra 1979- 80 var en slik. Plutselig var det ikke mulig å være moderne uten å løpe med fjærende sko på asfalt. Det var som man måtte bekrefte seg selv med akkurat det. Skauen lå der som før, med sine innbydende stier og turveier, men det var klask, klask mot asfalten som gjaldt. Joggerne steg fra null til hundre tusen i tallet på ett år, de fløt som elver gjennom gatene og trakk nye hundre tusen til seg som et uimotståelig sug av livsstil. Nå er de borte. De maratoner som fortsatt arrangeres, tiltrekker bare noe få stabeiser, etterklanger av den store bølgen som var.

Det eiendommelige er at ingen egentlig forbauses av dette. Vi har visst det hele tida, at det som fortonte seg som et sunt kroppsbehov, ja som en irresistibel fysiologisk vane, egentlig var en bølge og at den derfor ville synke og snart bli borte. Vi kjenner jo en bølge når vi ser en, og vet at trenden bare er trend en liten stund. Hver gang det opptrer en jojobølge og hele ungdomskullet snurrer jojoer som gale, så vet vi jo samtidig at til neste år er dette forbi.

image: Den siste tendensen

MEN DE KOMMER IGJEN! Det er bare tilsynelatende at trendene har et kort liv. De resirkuleres egentlig i mønstre av uopphørlige gjentakelser. Det nye er likevel ikke så nytt. Sannsynligvis er det bare et tidsspørsmål før skikken med å gå fredsmarsj dukker opp på ny. Å gå kappgang i flokk, sånn som folk gjorde etter 1945 i en veritabel kollektiv mani, er så gøy at det sikkert kommer igjen. Og jeg bare venter på at smågutter skal begynne å skrive opp nummeret på forbipasserende biler igjen, slik de gjorde det da Niels Fredrik Dahls Vilgot var gutt. De vil taste det inn på mobilen, sannsynligvis, men bølgen blir essensielt den samme.

JA, VI SPEIDER. Hvor er du, trend? Mange flere hjelper oss enn før, for «livsstil» er et økende tema i alle medier, og journalistene jakter etter trender som de før jaktet etter nyheter. Dette utgjør i seg selv en trend, for livsstilens tema er ikke hvordan du, men egentlig hvordan alle andre, lever. For å se dette må vi naturligvis ha trender å henge det på.

Trenden, det er de andre.

REPETERER: Jojotrenden kommer igjen med ujevne mellomrom.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media