Den siste Twin Otter inn for landing

FINNMARKSKYSTEN (Dagbladet): Om en drøy måned parkerer Widerøe-kaptein Per Støre den siste Twin Otter-en for godt. Slik avsluttes en lang epoke i norsk luftfart.

31. mars er det slutt. Da sier kystens arbeidshest takk for seg.

Vi flyr på den siste Twin Otter-strekningen i landet, fra Båtsfjord til Kirkenes.

Kaptein Per Støre (55) flyr oss over Varangerhalvøya i strålende vintervær. Det rister og humper, av og til kastes flyet brått til siden. Men slik skal det jo være i en ekte Twin Otter.

- Det er vemodig. Jeg har 18500 flytimer og 24 år bak meg i en slik cockpit og vil savne dette vidunderlige flyet. Jeg gleder meg til hver eneste tur, nå får jeg prøve å nyte disse siste ukene, sier Støre fra Fauske.

Trofast sliter

Ved siden av hurtigruta har intet transportmiddel betydd mer for Distrikts-Norge. Den trofaste sliteren landet presist sjøl om stormkastene kom fra alle kanter.

Men for noen kan en Otter-tur i ruskevær være et mareritt, som har satt flyskrekk i sjøl de tøffeste karer. Så har da mange langs kysten også sin egen spektakulære Otter-historie. For eksempel den om kapteinen som, like før landing i Lakselv, tok opp sidevinduet i lufta og banket vekk is på frontruta med ei isøks.

«Når SAS ikke vil, når Braathens ikke tør, da kommer jeg dansende rundt Torghatten som før,» synger Øystein Sunde i en hyllingsvise til flyet. Også artistkollega Arthur Arntzen har reist Norge på kryss og tvers i Twin Otter.

- En ilter stormfugl, et lite fly du hadde følelsen av å kle på deg. Det var så smått om plassen at man måtte spare på pusten, der man satt på fanget til sidemannen. Jo, jeg vil savne den lille knatten. Jeg tror faktisk den har vært med på å bremse fraflyttingen i utkantene, sier Arthur Arntzen.

Skreddersydd

- Redd har jeg aldri vært. Passasjerene har nok opplevd situasjoner som mer truende og dramatisk enn oss bak spakene. En gang kom en forretningsmann fra Østlandet fram i cockpiten etter landing i Kirkenes. Han var passe uvel etter en livlig hoppe-tur og ville ha pengene tilbake. Jeg ba ham sende regningen til ham der oppe. Været er det jo Gud som styrer, humrer Per Støre.

Støre tror flyet er blant de beste og sikreste som noensinne er bygd. Og sjøl om tre tragiske ulykker har satt varige spor, mener erfarne Widerøe-flygere at maskinen er skreddersydd for norske forhold.

I dag vet ingen hvor i verden den siste Widerøe-Otteren havner. Flytypen er for lengst gått ut av produksjon. Per Støre velger - med tungt hjerte - å avslutte karrieren bak spakene på en moderne Dash8.

«Når SAS ikke vil, når Braathens ikke tør, da kommer jeg dansende rundt Torghatten som før»Øystein Sunde

hyllingsvise til Twin Otter-en