Den skjulte krigen

Svært godt skuespill i sterk historie som vil for mye.

FILM: Lotte er en dansk kvinne i slutten av trettiåra som returner til Danmark etter å ha tjenestegjort i krig. I løpet av filmens tre første minutter har regissør Olesen tydeliggjort at Lotte lever i et lite konstruktivt vakuum, med for mye sprit, tomme blikk og hurtigmat. Hun er med andre ord tydelig preget av sine krigsopplevelser. Etter hvert som handlingen skrider framover lærer vi at det er langt mer enn bombefragmenter som plager Lotte, da familiebedriften hun snart tar aktiv del i - som sjåfør og torpedo - er farens bordellvirksomhet.

Knallhard

Annette K. Olesen skal ha ros for å velge en kvinne til en rolle som åtte av ti regissører ville fylt med en mann. Dette gjør filmen med en gang mer interessant og spennende, og åpner dører til uventede perspektiver. Trine Dyrholm, kanskje Skandinavias beste skuespiller for øyeblikket, gjør en svært overbevisende prestasjon som lunefulle Lotte. Hun veksler troverdig mellom å være knallhard, empatisk og likegyldig, og har et utseende som forteller oss at dette er en kvinne som har vært med på leken.

Favner bredt

Filmen er godt fotografert, og filmskaperen er flink til å veksle mellom stemningsskapende og symbolladede bilder, til ren handlingsgang. Slik sett blir aldri filmen for tung, det alvorlige temaet - prostitusjon og menneskehandel - til tross.

«Lille Soldat» gir et innblikk i en del av dagens samfunn mange velger å feie under teppet. Problemstillingene filmen berører er like aktuelle i Norge, som i Danmark, som i resten av den vestlige verden. Filmen stiller også spørsmålstegn ved danskenes aktive deltakelse i krigen mot terror, noe som bidrar til å gi historien flere dimensjoner. Men det er også her filmen svikter. Olesen favner for bredt, og trekker inn et par elementer for mye, noe som resulterer i at historien som fortelles blir litt borte.