Den som ler sist ...

Denne uka ble det klart at en del av de 36797 elevene som avsluttet 12 års skolegang i vår, ikke kan lese. I hvert fall ikke mellom linjene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Ironien ligger i at ironigenerasjonen ikke forsto en ironisk tekst av Kjartan Fløgstad. I teksten «Ikkje Amerika, men Amerika» foreslår Fløgstad en prøveordning der man stryker Sør-Amerika fra kartet i geografifaget i den videregående Oslo-skolen. Det er nemlig, ifølge Fløgstad, en uoverkommelig oppgave for ekte Oslo-ungdom å måtte holde rede både på Hoved-Amerika og en haug ubetydelige småstater og detaljer på det sørlige subkontinentet.

Man kan mene hva man vil om obligatorisk nynorskundervisning i Oslo-skolen, som er det Fløgstad egentlig skriver om. Men på tvers av alle språkgrenser må vi kunne enes om at Fløgstads tekst er et lærestykke i bruk av ironi.

Spørsmålet er om vi skal kunne forlange av 18-19-åringer med 12 års skolegang at de behersker slike språklige virkemidler.

Lederen for Elevorganisasjonen mener at det er oppgaven, ikke elevene, det er noe galt med når så mange misforstår. Men er det landet eller elevene det er noe galt med om mange i den videregående skolen ikke vet hva Surinam er? Skal det være slik at man justerer kunnskapskravene nedover etter økende kunnskapsmangel?

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer