DEBATT

Valgkampen:

Den som vinner metaforen, vinner valget

Valgkampen 2017 struktureres i stor grad rundt én mer eller mindre uuttalt metafor: Norge er en bedrift, og statsministeren er sjefen. Det får konsekvenser.

Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix
Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

NRK avviklet nylig statsministerduellen i Tromsø som et jobbintervju. Her ble Erna Solberg og Jonas Gahr Støre spurt om hvorfor de passer til jobben. Bakgrunnen deres ble belyst og referansene sjekket. Med et visst glimt i øye riktignok, men metaforen var glassklar: Landet er en bedrift, regjeringen er ledelsen, og statsministeren adm.dir.

Det har ikke alltid vært slik. Tvert imot påpekte både politikere og økonomer på 1990-tallet at et land ikke kan styres som en bedrift. Men noe har skjedd. Donald Trumps fremste argument i den amerikanske valgkampen var hans suksess som forretningsmann. Motstanderne prøvde å så tvil om det, men ikke om at det var en viktig egenskap. Tsjekkias forrige finansminister hevdet på samme måte at landet må styres som en bedrift. Han spås å være den neste statsministeren.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer