Den store bildefusjonen

Schibsted tar bit for bit av det nordiske mediemarkedet som mer og mer domineres av de store avishusene. Den siste operasjonen er sammenslåingen av NTBs billedavdeling med Schibsteds eget Scanfoto til Scanpix. Kanskje det en gang kan bli fristende å innlemme hele det hederskronte Norsk Telegrambyrå i konsernet?

  • Byrået eies av alle norske aviser, og fremdeles er nyhetene hellige der, korrekte, objektive og pålitelige. NTB har opprettet et datterselskap, Pluss, som selger et assortement av tjenester: Radio- og tv-tablåer, kultur- og underholdningsstoff, værkart, personalia, bedriftsaviser og egen Internett-tjeneste. NTB har holdt seg unna den elektroniske børstjenesten, og ser det også nytteløst å begynne med fjernsynsstoff i konkurranse med NRK og TV 2.
  • NTB har i alle år hatt et nært samarbeid med de andre nordiske byråene. På det nordiske markedet møter nå Schibsted og NTB ikke bare byråene, men også de andre store: Bonniers i Sverige, Sanomat i Finland og Berlingske i Danmark. Schibsted eier 50,1 prosent av Scanpix Norden, NTB 10 prosent og det svenske Pica 20 prosent. Det forhandles nå med Nordfoto, eid av Berlingske, og Lehtikuva, eid av Sanomat. I Scanpix Norge skal 50,1 prosent eies av Scanpix Norden og resten av NTB.
  • Med kjøpet av Svenska Dagbladet overtok Schibsted 20 prosent av NTBs svenske kollega Tidningarnas Telegrambyrå, der Bonniers eier 25 prosent. Når man først har gjort Norden til et felles billedmarked, kan neste ambisjon bli et felles nordisk stoffmarked.
  • Viksveen sier at byrået er helt avhengig av det solidariske inntektssystemet - at man betaler etter opplag, ikke bruk. Med individuell betaling ville tjenesten ikke kunne opprettholdes. Det er derfor viktig at alle de store opprettholder fellesinteressen.
  • NTB er det eneste stedet hvor alle norske aviser sitter rundt samme bord. Det bør de fortsette med, og forsvare vårt nasjonale nyhetsbyrå mot alle trusler.

De ansatte i NTB ble engstelige da Scanpix var et faktum. Administrerende direktør og sjefredaktør Thor Viksveen ser ingen tegn til at noen utenfra er ute etter byrået, men han har hatt problemer internt. A-pressen meldte seg ut som abonnenter, og det betydde et årlig inntektstap på sju millioner kroner av en omsetning på 140 millioner.