Den store filmsommeren

Vi ga en jury en vanskelig utfordring: Velg de mest   betydningsfulle filmene fra de siste 25 åra.

• Fra og med i morgen kan du nominere dine egne favorittfilmer fra de siste 25 årene til en egen folkeliste. Følg med på Dagbladet.no/filmkanon

Sommerkåringer er nærmest blitt tradisjon i Dagbladet. For to år siden utropte vi Norges ti mest fremtredende intellektuelle. Kåringen ble debattert og omstridt. Da vi i fjor valgte ut de 25 beste skjønnlitterære verkene fra de siste 25 åra, var det mange som fulgte begeistret med, men også noen få som rynket på nesen igjen. Samtidig er det slik at uansett hva man måtte føle om lister, er det alltid bedre å være på dem, enn å ikke være det. Og når vår jury i år har satt seg ned og kåret de 15 mest betydningsfulle filmene, både norske og internasjonale, fra de siste 25 åra, vil noen filmskapere dessverre helt sikkert føle seg forbigått og glemt.

SAMTIDIG er det slik at en kåring alltid styres av subjektivitet. Og for i det hele tatt å kunne enes om 15 filmer, valgte vi å avgrense oss til de mest betydningsfulle filmene fra de siste 25 åra. Dette både fordi «best» er et svært subjektivt kriterium og derfor vanskelig å bli enig om i fellesskap, og fordi «de mest betydningsfulle» gir større plass for verkets betydnings- og resepsjonshistorie: En film fra 1982 kan ha vært særdeles viktig da den kom, og for filmer som fulgte – men ikke nødvendigvis være en «beste»-film i dag, målt i vår tids skarpe lys.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Samtidig har hvert jurymedlem valgt sine filmer på det grunnlaget at filmene har vært betydningsfulle nettopp for dem. Og det har derfor vært svært viktig for oss å sette sammen en jury bestående av kløktige hoder med forskjellig smak og preferanser.

Det føler jeg virkelig vi har klart.

I FØRSTE omgang nominerte hvert jurymedlem sine tolv norske og sine tolv utenlandske favoritter. Et trettitalls norske filmer og i underkant av hundre utenlandske filmer sto på den første listen. Vi så oss derfor nødt til å avgrense de utenlandske favorittene til fire filmer per jurymedlem. Dette resulterte i en liste på 27 utenlandske filmer.

Juryen kåret enkeltfilmer, og ikke filmskapere. Det gjør det i prinsippet mulig for en filmskaper å få flere filmer på lista.

Samtidig risikerte filmskapere med flere gode filmer på samvittigheten, at stemmer fordelte seg over flere av dem, slik at ingen enkeltfilm fikk nok stemmer til å komme med på den endelige lista. Juryen diskuterte seg i disse tilfellene fram til, og samlet seg om filmskaperens sterkeste film.

PÅ LISTA?: Er Lars Von Triers «Dancer In The Dark», Margreth Olins «Kroppen Min», Nils Gaups «Veiviseren» eller Quentin Tarantinos «De Hensynsløse» å finne på lista? Fra og med i morgen kan også du være med på å nominere kandidater til en egen folkeliste.
PÅ LISTA?: Er Lars Von Triers «Dancer In The Dark», Margreth Olins «Kroppen Min», Nils Gaups «Veiviseren» eller Quentin Tarantinos «De Hensynsløse» å finne på lista? Fra og med i morgen kan også du være med på å nominere kandidater til en egen folkeliste. Vis mer

ETTER DETTE gikk hvert jurymedlem for seg selv og stemte på grunnlag av personlig overbevisning, magefølelse, kjærlighet til filmen eller på grunnlag av filmhistorisk betydning i vår samtid. Filmene ble gitt poeng etter plassering på lista, og når poengene ble summert, sto vi igjen med en felles ranking:

Ei liste fra første til 15. plass over de 15 beste norske og de 15 beste utenlandske filmene fra de siste 25 åra.

Intet jurymedlem kjente de andres endelige stemmer og det endelige resultatet bød på overraskelser.

Listen inneholder forhåndsantatte selvfølgeligheter, men også mer overraskende filmer som kanskje ikke alle har hørt om eller sett. Samtlige av filmene på lista fortjener uansett sin plass og er, slik sett, vårt forslag til en moderne filmkanon.

I HELE JULI vil Dagbladet presentere denne lista. Vi starter i morgen med den internasjonale og norske filmen som fikk 15. plass. Og hver dag framover vil vi presentere en ny film, helt til vi 28. og 29. juli kan presentere de absolutte vinnerfilmene: Den internasjonale filmen og den norske filmen som fikk flest stemmer av juryen.

Sagt med andre ord: De to filmene vi synes har vært mest betydningsfulle i vår moderne samtid.

Da vil du også kunne se om lista forteller oss noe om filmen som moderne fortellerspråk.

Er det de episke fortellingene som dominerer? Er det den smale avant garde-filmen som har vist seg mest betydningsfull? Er det Hollywood som inspirerer? Og har åttitallet vært viktigere enn nittitallet?

Er du ikke enig i valgene vi har gjort, kan du faktisk gjøre noe med det selv.

Fra og med i morgen, tirsdag 3. juli, inviterer Dagbladet.no leserne til å stemme på sine egne favoritter. Resultatet vil bli en topp-femtenliste, over Dagbladlesernes favorittfilmer fra 1982 til i dag.

SÅ HVIS det regner i løpet av sommeren, eller blir så varmt at du lengter inn til et svalt mørkt rom, eller hvis du rett og slett trenger tips til en givende filmkveld, er det bare å følge med i Dagbladet framover.

• Fra og med i morgen kan du nominere dine favorittfilmer fra de siste 25 årene til en egen folkeliste. Følg med på Dagbladet.no/filmkanon