Den Store Kjærlighetssorgen

Profesjonell debutant om Den Store Kjærligheten.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

BOK: Finnes Den Store Kjærligheten? Er det bare én der ute til hver av oss? Dette er spørsmål tyskfødte Yvonne C. Kuhn stiller i «Det er trikken i ditt liv», boka som ble en av tre vinnere i Gyldendals store kjærlighetsromankonkurranse.

Hundeaktig

Hovedpersonen Bitt er bibliotekar, gift og med en sønn på fire år. Hun trenger vin for å komme i humør, og gin for å sove. Og det er bare når hun er ondskapsfull at hun kjenner noe som likner tilfredshet. Eller også når hun en sjelden gang klarer å skjule overfor den stadig mer hundeaktige samboeren at «hun har det samme forholdet til ham som til underlivssopp».

Årsaken til Bitts tilstand er kjærlighetssorg. For hele Bitts tilværelse består enten i å glemme eller gjenerindre Han; en amerikaner hun bodde sammen med i Praha åtte år tidligere. Inntil Han bare reiste. Et av Kuhns ærend i boka er å skildre en kjærlighetssorg så sterk at den er å sammenlikne med en psykose.

Tørrvittig

Noe hun klarer, ved hjelp av en språklig profesjonalitet som gjør at hun kan tillate seg å bruke begrep som Han og Den Store Kjærligheten. Her er en tørrvittig, observerende distanse som balanserer mellom alvor og grov komikk. Spesielt i de ondsinnede karakterstikkene, som vel må sies å være Kuhns styrke. Som av Bitts grå venninne, som til Bitts irritasjon «plutselig begynner å snakke litt nasalt, noe som høres ut som selvtillit».

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer