SÅ DET GRINER: På fire uker er det solgt 100 000 billetter til «Les Misérables». Nå fortsetter musikalen på nyåret, og vil sannsynligvis gå fram til påske. Foto: Scenekvelder
SÅ DET GRINER: På fire uker er det solgt 100 000 billetter til «Les Misérables». Nå fortsetter musikalen på nyåret, og vil sannsynligvis gå fram til påske. Foto: ScenekvelderVis mer

«Les Misérables»

Den største suksessen på en musikalscene i Norge

100 000 solgte billetter - og neste år kommer «Operafantomet».

Scenekvelder, som står bak musikalsatsingen på Folketeatret i Oslo, eies og drives av ekteparet Karianne Jæger og Atle Halstensen.

Det familieeide selskapet jubler over suksessen, og jobber nå med en tiårs plan for å få de største og mest populære musikalene til Norge.

Broadway og West End

- Målet vårt er å lage Broadway og West End i Oslo. Man trenger ikke lenger dra til London og New York for å se de store forestillingene. Det målet har vi langt på vei lykkes med, sier Karianne Jæger i Scenekvelder.

Siden 2013 har Scenekvelder satt opp en rekke store musikaler, som «My Fair Lady», «Billy Elliot The Musical», «Annie» og «Jul i Blåfjell».

- «Les Misérables» er vår største suksess, så langt. Kritikkene har vært strålende, mange forestillinger er utsolgt. Vi må utvide spilletiden. Den er nå satt til ut februar, men vi regner med å spille fram til påske, sier Jæger.

Mer enn 65 millioner kroner

Hun forteller at de har solgt 100 000 billetter, så langt. Når Scenekvelder gjør opp status ved påsketider neste år, regner de med å ha solgt 150 000 billetter.

- 80 000 så fjorårets oppsetning, « Singin´in the Rain», som hadde den tidligere billettrekorden, sier Jæger.

«Les Misérables» hadde i utgangspunktet en prislapp på 65 millioner kroner, men siden det blir flere forestillinger, øker også utgiftene - og inntektene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det blir kanskje et overskudd, men hvor stort vet vi ikke ennå, sier hun:

- Men det gir oss mulighet til å satse ambisiøst videre.Folketeateret skal være en arbeidsplass for mange dyktige utøver i kulturlivet, sier hun.

Legger en tiårs plan

Scenekvelder viser til en stigende kurve siden det startet med å sette opp større forestillinger i 2013.

- Interessen er økende. Publikum liker det de ser, og de kommer tilbake, sier Jæger.

- Det har ført til at vi har laget en tiårs plan med å kjøpe rettigheter til de største musikalene. «Les Misérables»-suksessen gir oss tro på å gjennomføre en slik plan, sier Jæger.

Mottar ingen støtte

Scenekvelder mottar ikke offentlig støtte og har bare tilgang på privat kapital. Det betyr at hver forestilling utgjør en risiko, dersom den skulle floppe.

- Vi må bevise hver gang, sier Karianne Jæger og legger til.

- Vi er allerede godt i gang med å planlegge forestillingen neste høst, «The Phantom of the Opera» av Andrew Lloyd Webber. Den blir enda større og dyrere, ikke minst fordi Lloyd Webber skal ha 25 prosent av omsetningen, sier hun.

Sørensen og «Chicago»

Scenekvelder er svært fornøyd med regissør Per-Olav Sørensen, og beskriver det som et «godt og heftig valg». TV-dramaregissøren bak «Halvbroren», «Kampen om tungtvannet» og «Nobel» har tatt seg et år fri for å jobbe med scenekunst.

- Har dere planer med å bruke Sørensen som regissør igjen?

- Han har fortalt oss at det er to store musikaler han ønsker å regissere. Den andre er «Chicago», så når vi gjør den, kontakter vi gjerne Per-Olav igjen, sier Jæger.

- Ganske drøyt

Regissør Per-Olav Sørensen er glad for de gode kritikkene og at så mange vil se forestillingen - og at folk kommer fra hele landet for å se musikalen.

- 100 000 solgte billetter allerede er ganske drøyt, fire uker etter premieren, sier Sørensen.

- Prosjektet har nå fått det jeg kaller «tyngdekraften», som omfatter folk i alle aldre - både de som går ofte og de som går sjelden i teater, sier han.

Han roser skuespillerne, både de kjente og de mange ukjente.

- Både André Søfteland som Valjean, Andreas Hoff som Enjolras, Lars Henrik Aarnes som Marius og Amanda K’Odingo som Cosette får en flying start på sine nasjonale karrierer, sier han.