Den syvende synd

Krim som får pulsen til å banke i spenningstoppene med gode karaktertegninger, men en skuffelse når gåtene løses.

Kjersti Scheen legger ikke handlingen til eksotiske verdensdeler, hun skaper i stedet vibrerende karakterer og miljøer av det vi gjerne kaller alminnelige mennesker og lite oppsiktsvekkende steder. Som Stavanger, for eksempel.

Heltinnen, Margaret Moss, en noe loslitt utgave av P.D. James' kvinnelige privatdetektiver, er ikke sliten og lei av livet, arbeidsløs etter skuespillerutdannelse og fem års jusstudier. Nei, Moss ser dobbelt, går på skapdører og ringer menn hun vanligvis strever med å holde på avstand.

Scheen vet hvordan man skrur til en opplevelse så bildet henger solid festet til leserens netthinne. Ingenting blir imidlertid bedre når Moss selskapssyk stikker til Stavanger for å lete opp en lyslugget forretningsmann som ble plagsom da han fridde til henne i fjor. I Stavanger venter det menn, ja visst, men av noe mer ymse slag enn planlagt. Og i hvert fall - langt flere lik enn planlagt. For ikke å snakke om blåveiser.

Ironi

Scheen innleder hvert kapittel med et sitat som fungerer som en ironisk tematisering. Ironi er Scheens fremste våpen når hun beveger seg i en sjanger minelagt med klisjeer. Istedenfor å gå rundt dem, går hun rett på, og ut av møtet mellom Scheens ironi og klisjeene kommer det et lekent univers. Ikke veldig hardtslående eller rørende, men med en personlig vri som gjør historien til Scheens.

Puls

Det hadde vært spennende å lese en krim av Scheen der intrigens realisme ikke er så viktig. Det virker nesten som om hun selv ikke er spesielt interessert i dette aspektet. Opprullingen er en skuffelse, likeså partiene der vi blir forklart hvordan saken ligger an. Her er olje, narkotika, hvitvasking og andre typiske og lite originale ingredienser. Intrigen framstår nærmest som kjøpt på billigsalg i forhold til resten.

For det er ikke bare persontegningene og miljøene som er gode her, også når heltinnen er midt oppe i spenningstoppene, banker pulsen til leseren i takt med hennes.