NASJONALMUSEET: Artikkelforfatteren mener direktør Audun Eckhoff bør kjøpe inn mer kunst av unge kunstnere til Nasjonalmuseet. Foto: Arne V. Hoem / Dagbladet
NASJONALMUSEET: Artikkelforfatteren mener direktør Audun Eckhoff bør kjøpe inn mer kunst av unge kunstnere til Nasjonalmuseet. Foto: Arne V. Hoem / DagbladetVis mer

Debatt: Kunst

Den tapte generasjonen

I 2015 kjøpte Nasjonalmuseet inn verker av tre norske kunstnere under 40 år.

Meninger

Fyrtårnet Nasjonalmuseet framstår i dag som tåka selv. Museet bør bruke mye mer penger på å kjøpe inn mange flere yngre kunstnere.

I 2015 gikk museet til innkjøp av verker fra tre norske kunstnere under 40 år. Et raskt blikk på museets ervervelser de siste fem årene bekrefter tendensen. I dag går en generasjon i stor grad tapt for den historien som Nasjonalmuseet har mandat og midler til å skrive.

Nasjonalmuseet forvalter, utvikler og tilgjengeliggjør Norges største og mest betydningsfulle samling. Neste generasjon kommer til å tro at samtidskunsten nærmest lå brakk i Norge på denne tiden, og de vil ikke kunne få det avkreftet. Man skulle selvsagt tro at grunnen er at de som ikke kjøpes inn, lager irrelevant samtidskunst på lavt nivå, uten nasjonal betydning. Men årsaken er at museet ikke kjøper inn ung kunst i nevneverdig grad.

Ung kunst er rimeligere enn eldre, etablert kunst. Hvorfor venter museet – som vi må anta at de gjør – med å kjøpe inn til kunstnerne tar høyere priser? Den mye kritiserte defensive taktikken med å tette hull heller enn å vise vei, er både kostbar og skadelig. Norge taper på denne mangelen på ambisjoner, visjoner og forståelse. Museet må prioritere annerledes – også innenfor dagens budsjetter.

Vi trenger et offensivt museum som gjennom samlingen tar standpunkter som det går an å diskutere. Museet bevilges store deler av kulturbudsjettet og skal være et fyrtårn. Jeg etterlyser selvtillit, mot og ambisjoner i utvikling av samlingen.

Vi bruker kunsten som kollektiv og individuell ballast inn i framtida. Samlingen er en nasjonal historiebok og vesentlig for kunnskapen om vår tid. Selvfølgelig skal museet ha den beste og mest relevante samlingen av samtidskunst.

Forkortet versjon av en kronikk først publisert i magasinet Billedkunst.