Den tredje spiseforstyrrelse

Det finnes en tredje spiseforstyrrelse, ved siden av anoreksi og bulimi. Det er overspisingslidelsene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

På engelsk heter det Binge Eating Disorder (BED ). På norsk kalles dette ofte tvangsspising . Psykiateren er ikke helt tilfreds med dette navnet. «Tvang» får meg til å tenke på vaskemani og å måtte ringe hjem tre ganger for å sjekke at komfyren er slått av. Overspisingslidelse handler mindre om tvang av denne karakter, og desto mer om ukontroll . Det er som oftest kontrollsvikt i forhold til både mat og følelser. Forskjellen fra bulimi er at det ikke er en renselse etter matinntaket. I forhold til anoreksi og bulimi er mer likt enn det som er forskjellig. De viktigste forskjellene ligger på overflaten - i atferden - og ikke i psykologien. En viktig komplikasjon ved overspisingslidelsene er skammen som for mange følger fedmen. Fett er blitt et påfallende stygt ord i Norge.

Når jeg skriver «en tredje spiseforstyrrelse», betyr det simpelthen at vi innenfor nyere psykiatrisk diagnostikk er i ferd med å etablere en ny kategori spiseforstyrrelse. I Norge anvender vi et diagnosesystem, ICD-10, og der finnes ikke en slik ny gruppe. Men i det som regnes som det internasjonale psykiatriske forskningsverktøyet, DSM-IV, er BED blitt en egen underkategori. Diagnosen BED knyttes til 1) hyppige overspisinger (overspisinger betyr betydelig mer enn «normalt») og til 2) den subjektive opplevelsen av å ikke ha kontroll over spisingen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer