Den tynne isen

«The Wall» er et sterkt innblikk i sinnet til en person som har gitt etter for isolasjonen og fantasien.

THE WALL: Roger Waters skapte gjennom «The Wall» en fascistisk figur som representerte et syn han foraktet. 22. juli fikk vi i Anders Behring Breivik et forferdelig eksempel på at virkeligheten kan overgå fantasien. Foto: Juan Mabromata/AFP/NTB Scanpix
THE WALL: Roger Waters skapte gjennom «The Wall» en fascistisk figur som representerte et syn han foraktet. 22. juli fikk vi i Anders Behring Breivik et forferdelig eksempel på at virkeligheten kan overgå fantasien. Foto: Juan Mabromata/AFP/NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Virkeligheten overgår fantasien, sies det. I Norges tilfelle fikk vi et forferdelig eksempel på dette 22.juli i fjor. Den meningsløse ondskapens ansikt møter oss hver dag gjennom tv, internett og aviser. Men i fantasien og kunsten møter vi også en speiling av virkeligheten. I massemorderens fødselsår kom et album hvis tematikk har en skremmende likhet til det vi nå ser utspiller seg i Oslo Tinghus: Pink Floyds monumentale dobbeltalbum «The Wall».

I år er det 30 år siden filmen «The Wall» hadde sin premiere. I 1979 kom albumet med samme navn. Albumet ble en gigantsuksess, godt hjulpet av singelen «Another Brick in the Wall pt. 2» som ble Pink Floyd første, og eneste, virkelige radiohit. Men bak singelens enkle diskorytmer og anti-establishment-tankegang, ligger det et svært mørkt album som omhandler autoritære oppvekstvilkår, tap av foreldre, menneskelig isolasjon og til slutt stormannsgalskap. Platens idé var inspirert av en hendelse i 1977, hvor en frustrert Roger Waters spyttet en bråkete publikummer i ansiktet. Pink Floyd var verdensstjerner og i toppsjiktet til stadionrocken. Nærheten i musikken og budskapet var borte. Tanken om en mur som skilte bandet fra publikum tok form hos Waters. Resultatet ble «The Wall».

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer