PRIVILEGERT: Philip Rustad (21) gikk ut av konkurransen i andre finalerunde. Han er strålende fornøyd med behandlingen han fikk av produksjonsselskapet. Foto: TV 2
PRIVILEGERT: Philip Rustad (21) gikk ut av konkurransen i andre finalerunde. Han er strålende fornøyd med behandlingen han fikk av produksjonsselskapet. Foto: TV 2Vis mer

«Idol»

Den ukjente «Idol»-castingen: Philip (21) fikk spesialbehandling

Talentprogrammet «Idol» oppsøker talenter som loses inn i programmet. - Det gjorde jo at jeg slapp litt kø, sier deltaker.

- De hadde sett et klipp av meg som sang på Instagram, så da spurte de om jeg kunne komme innom kontoret litt tidligere og lage en plan, sier Philip Andreas Rustad (21).

Han kom på niendeplass i talentprogrammet «Idol» på TV 2 i høst, og omtaler det som en «ekstremt bra opplevelse», fra start til slutt. Produksjonsselskapet Fremantle, som produserer programmet, sørget for det.

Rustad skryter av behandlingen han fikk på vei inn i programmet. Han sto aldri i en milelang kø utenfor auditionlokalene, slik man ser på TV.

For selv om han sendte inn skriftlig søknad som alle andre, endte han opp med spesialbehandling. Rustad ble gjenstand for såkalt «oppsøkende casting».

- Jeg vil anslå at mellom 20 og 30 prosent av deltakerne blir oppsøkt på forhånd, sier Petter Testmann-Koch, administrerende direktør i Fremantle.

KØ: I 2004 var det lang kø utenfor auditionlokalene til «Idol». Foto: Ørn E. Borgen / SCANPIX
KØ: I 2004 var det lang kø utenfor auditionlokalene til «Idol». Foto: Ørn E. Borgen / SCANPIX Vis mer

Leter land og strand

Oppsøkende casting har vært praksis helt siden «Idol» gikk på lufta i Norge for første gang i 2003, forteller Testmann-Koch.

- For å sikre et mangfold, både det når det gjelder talent, kjønn, geografi og alder, leter vi rundt omkring i landet. Det er ingen fasit på hvordan vi finner uoppdaget talent. Det er bare å være kreativ, sier han.

Et team på fem, seks personer jobber aktivt med å tråle kulturskoler, nettverk, lokalpresse og sosiale medier. Deretter strekker de ut en arm til talenter, som bli invitert til å søke.

- Alle som skal være med må registrere seg i søknadssystemet, uavhengig av om vi finner de eller de finner oss, sier han.

Men veien fra registrering til audition foran dommerne, er ikke lik for alle.

«Slapp kø»

Før de kommer til dommerne må alle deltakere gjennom noe som kalles «pre-casting», der de synger for og blir kjent med castingteamet. Rustad skulle egentlig på en større organisert pre-casting, slik de fleste gjør, og seinere på audition i Oslo.

- I stedet sang jeg en sang for dem på kontoret deres da jeg var der. De likte hva de hørte, så da betalte de for reise og opphold til audition med dommerne i Trondheim. Jeg vet ikke helt hvorfor, men det gjorde jo at jeg slapp litt kø på pre-castingen der oppe, så det var deilig, sier han.

Rustad var også hos psykolog på kontoret til Fremantle både før og etter audition.

- Hun sjekket om jeg hadde noen problemer, at jeg fikk nok søvn og sånne ting. Det er utrolig bra at de tilbyr det, sier Rustad.

«Ikke urettferdig»

Fremantle-sjef Testmann-Koch synes ikke det er urettferdig at deltakere som Rustad får spesialbehandling.

- Det finnes ingenting som er urettferdig i Idol, fordi alle som står foran dommerne gjør det på like vilkår. Det finnes ingen regler for hvordan vi gjør pre-cast. De aller fleste gjør det i løpet av dagene før i auditionlokalene, men noen gjør det hos oss på kontoret. Dommerne kjenner uansett ikke til hvem som har gjort hva.

Videre forklarer han at alle deltakerne får tilbud om psykolog om de ønsker det.

- Har dere problemer med å skaffe nok talenter til konkurransen?

- Nei det er fortsatt mange som melder seg på. I og med at «Idol »sendes annethvert år, fostres det opp en ny generasjon i mellomtida. Noen blir gamle nok til å bli med på den tiden. Hadde programmet gått hvert år, hadde gått litt tråere. Vi har et ansvar for å forvalte formatet videre, og da er nok annethvert år fornuftig.

Ikke alene

Sangeren Philip Rustad forteller at konkurrentene hans ikke reagerte negativt på spesialbehandlingen.

- Det var flere andre som hadde en liknende vei, sier han.

I årets «Idol»-program ble det laget et innslag på en av deltakerne som ble oppsøkt, Kristian Raanes (22). Han endte på andreplass.

- Det stemmer at de huka tak i meg ja, sier han til Dagbladet.

Raanes vil imidlertid ikke uttale seg om hva som skjedde bak kamera i castingprosessen hans. I innslaget gjorde han en improvisert audition hjemme i leiligheten sin, foran programleder Katarina Flatland.

- Jeg foretrekker å la den versjonen stå, sier han.

Vinneren

Dagbladet har fått bekreftet at også Emma Noor (16), som kom på tiendeplass, ble oppsøkt av castingteamet.

Vinneren av konkurransen, Øystein Hegvik (18), søkte imidlertid for egen maskin. Men også søknaden hans var et resultat av castingteamets oppsøkende arbeid.

- Læreren min på kulturskolen hadde fått en mail, der de lurte på om hun hadde noen elever som kunne tenke seg å være med. Sanglæreren mente jeg burde prøve, så ble var vi en gjeng derfra som dro sammen. Nå er jeg veldig glad for det, sier han.