AKSJEIER I NETFLIX: Marc Randolph var med å grunnlegge Netflix tilbake i 1998, men han forlot firmaet i 2004 etter flere år som administrerende direktør. Dagbladet traff han i København, bildet er derimot fra en filmfestival i Austin, Texas, i mars. Foto: Vivien Killilea / Getty Images
AKSJEIER I NETFLIX: Marc Randolph var med å grunnlegge Netflix tilbake i 1998, men han forlot firmaet i 2004 etter flere år som administrerende direktør. Dagbladet traff han i København, bildet er derimot fra en filmfestival i Austin, Texas, i mars. Foto: Vivien Killilea / Getty ImagesVis mer

Den «ukjente» Netflix-gründeren til norske tv-kanaler: - Det er plass til oss begge

Innholdet må snakke spesifikt til folket, sier amerikaner og investor Marc Randolph til Dagbladet.

KØBENHAVN (Dagbladet): - Er du først bitt av entreprenørbasillen er det umulig å forlate startupbransjen, sier investor og Netflix-grunnlegger, Marc Randolph til Dagbladet.

Den profilerte gründeren har avsluttet foredraget og tilhørende intervjuseanse under «Disruption»-konferansen i København denne uka, og er på vei backstage idet en brysom journalist fra Norge avbryter retretten.

Glad for suksessen

- Jeg skal se Steve (Wozniak) på scenen om kort tid, men klart jeg har to minutter, sier Randolph med et smil, og kikker profesjonelt, men skuffet på både klokke, utgangsdør og en stor, dansk sikkerhetsvakt.

- Det er over ti år siden du forlot Netflix, og veldig mye har skjedd siden den gang. Hvordan ser du på utviklingen til ditt gamle firma?

- Jeg har ingen dyp innsikt i Netflix eller prosessene der, alt jeg kan gjøre er å observere det som skjer fra utsida, og det jeg ser er veldig oppløftende. De har gjort alle de riktige trekkene, og jeg er veldig glad for at de har lyktes med den globale ekspansjonen, sier Randolph.

30 minutter tidligere, foran 1400 konferansegjester, fortalte suksessgründeren historien om en desperat forretningstur til den amerikanske storbyen Dallas i Texas tilbake i 2000:

Fare for konkurs

Det var da to år siden han og makkeren Reed Hastings lanserte Netflix sammen, og med rundt 100 ansatte og en hjemmeside, drev de DVD-filmutleie via post, men ting gikk tregt, fortalte Randolph.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Med fare for konkurs og tap av 30 millioner dollar var det tid for «strategisk ekspansjon».

- Vi hadde i lang tid forsøkt å komme i kontakt med filmutleiegiganten Blockbuster. De hadde tusenvis av filialer over hele USA, 60 000 ansatte, og var verdt mangfoldige milliarder dollar på den tida. Til slutt fikk vi avtalt et møte, sier han.

Ba om 50 millioner dollar

I et rom fullt av dresskledde toppsjefer sto de visstnok, to Silicon Valley-strebere med hettegenser på, og pitchet ideen om at hvis Blockbuster kjøpte Netflix, skulle de ta seg av onlinebutikken til storfisken.

- Hvor mye penger ser dere for dere? Skal en av Blockbuster-toppene ha spurt.

- 50 millioner dollar, svarte Reed Hastings umiddelbart, og duoen ble møtt med en vegg av latter, og sendt med halen mellom beina tilbake til California.

- Vi kom hjem og tenkte at det var synd, for nå må vi gi dem juling, sier Randolph til latter fra salen, og juling ga de.

Vant kampen

Ikke lenge etter Dallas-besøket gikk Netflix bort fra utleie og enkeltsalg av film, til onlineabonnering. Tre år etter oppstarten i 1998 betalte 150 000 amerikanere en månedsavgift, surfet filmutvalget på nettet, og fikk tilsendt DVD'er i posten.

I 2010 gikk den tidligere milliardbedriften Blockbuster konkurs. Netflix beveget seg sømløst over til online strømming, og har i 2016 over 80 millioner abonnenter.

Marc Randolph sluttet som administrerende direktør og forlot selskapet i 2002. Han fortsatte som styremedlem fram til 2004, og eier fortsatt aksjer i selskapet. Randolph omtales ofte som den «glemte grunnleggeren av Netflix».

- Jeg er veldig glad i innholdet, og er selv en fast kunde. Jeg er optimistisk for framtida på deres vegne, sier han til Dagbladet.

Får konsekvenser

Suksessen til Netflix faller godt inn i konferansetemaet «disruptive», definert som «innovasjon som bryter ned eksisterende forretningsmodeller». I gründerkretser hylles denne filosofien som selve nøkkelen til rikdom og suksess, men den får også store konsekvenser.

60 000 ansatte i Blockbuster merket det godt, taxisjåfører kjenner trykket fra Uber og hotellnæringen hakker tenner på grunn av Airbnb.

I Norge merker lineære tv-kanaler som NRK, TV 2, TV3 og TV Norge at seerne rømmer kabelnettet i møtet med lett tilgjengelige strømmetjenester. Omstillinger og oppsigelser er følgene.

- Jeg aner ikke hvordan tv-kanalene i Norge skal få kontroll, men min magefølelse sier at det alltid er plass til lokalt innhold. Det må bare snakke spesifikt til folket. Vi konsumerer på tvers av plattformer, man må ikke velge, sier Randolph til Dagbladet.

Han fungerer nå som mentor på fulltid for en rekke startupselskaper i California.

- Etter at jeg forlot Netflix, strevde jeg lenge med å finne en måte å få entreprenørfiksen min. Nå gir jeg gode råd, men kan dra hjem om kvelden for å få en god natt søvn.