Den vaskekte indianerens tårer ga hele USA dårlig samvittighet

Men «Iron Eyes Cody» lurte alle.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): I 1971 lanserte miljøvernorganisasjonen Keep America Beautiful en kampanje som senere har blitt kåret til én av de hundre beste reklamene fra det tjuende århundret.

I kampanjen kalt «Den gråtende indianeren», møter vi indianeren «Iron Eyes Cody» som padler nedover en elv fylt med søppel, omgitt av smog og forurensing. Videoen avslutter med at en enslig tåre renner ned indianerens kinn, som helt tydelig er knust over skaden vi mennesker påfører naturen (se kampanjen øverst i saken).

Rundlurte Hollywood Kampanjen fikk enorm oppmerksomhet, og skal ifølge reklametilsynet ha vært med på å redusere forsøpling med 88 prosent i enkelte stater. «Iron Eyes Cody», som hevdet å ha blitt født som «Little Eagle» av Cherokee- og Cree-foreldre, fikk raskt også stempelet som indianernes frontfigur i USA.

I tillegg til å figurere i over to hundre TV-programmer og filmer, fikk han også sin egen stjerne på Hollywood Walk of Fame og fungerte samtidig som ekspert da de store filmselskapene trengte hjelp med å perfeksjonere indianerrekvisitter. På Joni Mitchells album «Chalk Mark in a Rainstorm» fra 1988, kan man også høre «Iron Eyes Cody» messende på indianerviser ved flere anledninger.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer