Den viktigste dekningen av Mumbai? Den lager du.

Sosiale medier bråmodnes.

TWITTER: Nye meldinger fra og om situasjonen i Mumbai legges ut på mikrobloggingstjenesten Twitter mange ganger i minuttet.
TWITTER: Nye meldinger fra og om situasjonen i Mumbai legges ut på mikrobloggingstjenesten Twitter mange ganger i minuttet. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Dramatikken rundt terrorangrepene i Mumbai viser til fulle hvilken voldsom gjennomslagskraft nettet har fått  i «den globale landsbyen,» som Marshall McLuhan beskrev så visjonært for mer enn 40 år siden.

En hel verden følger dramaet i India, og nettet formelig flommer over av informasjon. En overvekt av denne informasjonen kommer fra nettbrukerne selv, i kanaler og på medieplattformer som ikke fantes for bare noen få år siden. Twitrer hvert sekundVi kunne ane tendenser til noe av det samme under terrorangrepene i 2001, men det er først med fremveksten av en skikkelig verktøykasse for brukerkskapt innhold og deling av dette innholdet, at det har tatt virkelig i av. Vi så det under presidentvalget i USA nylig, og vi ser det nå: Førstehånds rapporter, kommentarer, spørsmål og genuine nyheter direkte fra felten fyller nettet via blogger, nettsamfunn og sosiale medier.

Dermed utfylles og utfordres virkelighetsbeskrivelsen til de store nettavisene og de tradisjonelle mediene, i en grad verden aldri før har sett.

Delingskukturen og det brukerskapte innholdet bidrar langt på vei til å underminere det gamle informasjonshierarkiet. I dag har du som nettbruker i de fleste tilfeller tilgang til nøyaktig den samme informasjonen som oss i media - og du har den lenge før vi rekker å videreformidde og bearbeide den. Det har dramatiske følger for hvordan vi opplever hendelsene, mens de finner sted. For bare å nevne noen eksempler:Bloggere på stedet, som de bak Metblogs, legger ut nye meldinger hele tida. En av de siste: Mumbai trenger blodgivere.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer