BORTE BRA, MEN YEMEN BEST: Hver gang en tv-serie foregår i et land jeg kan lite om, tvinger jeg meg selv til å huske den episoden av «X-Files» der Mulder og Scully var i Norge og møtte den gebrokne skipperen Henry Trondheim på en «typisk» norsk bar med et gigantisk norsk flagg på veggen. Foto: Viasat
BORTE BRA, MEN YEMEN BEST: Hver gang en tv-serie foregår i et land jeg kan lite om, tvinger jeg meg selv til å huske den episoden av «X-Files» der Mulder og Scully var i Norge og møtte den gebrokne skipperen Henry Trondheim på en «typisk» norsk bar med et gigantisk norsk flagg på veggen. Foto: ViasatVis mer

Anmeldelse: «Prison Break» sesong 5

Denne anmeldelsen blir kanskje ikke helt rettferdig. Jeg har aldri sett «Prison Break» før

«Prison Break» er tilbake etter åtte års opphold.

OBS: INNEHOLDER MULIGENS SPOILERE, MEN JEG ER IKKE HELT SIKKER, EGENTLIG.

Gjengen er tilbake! Han skalla mannen med muskler og stort hode! Og han med tatoveringene! Og hun fra «The Walking Dead»! Og noen skal bryte seg ut av og/eller inn i et fengsel! Men denne gangen er de i Midtøsten! Og noen prøver å drepe noen fordi et eller annet, og noen er kaaaaaanskje ikke død likevel, og noen sender hemmelige koder fordi de vil at man skal finne ut av noe, og noen vil ikke at man skal finne ut av det, og hvorfor snakker han fyren med trehånd høyt med seg selv, og nå er det reklamepause, og der er det gamle teamet samlet igjen! Eller er det et nytt team? Jeg aner ikke!

Jeg håper jeg ikke avslørte for mye her, og det mener jeg ikke ironisk. Jeg har ikke peiling på hvor mye jeg avslørte.

For det er vel bare å være ærlig på det først som sist: jeg har ikke sett en eneste episode av «Prison Break» før dette. For meg har dette vært mest som å være i et familieselskap der alle oppfører seg som om jeg burde kjenne dem igjen, men jeg ikke vet hvem noen er.

Så denne anmeldelsen er kanskje ikke helt rettferdig.

Når det er sagt kan ikke en tv-serie basere seg utelukkende på nostalgi og allerede etablerte relasjoner – den foregår fra øyeblikk til øyeblikk, og da må øyeblikkene sitte.

Effektiv formel

Prison Break

3 1 6
6. april kl. 22.00
Beskrivelse:

Den tolv år gamle spenningsserien om å bryte seg ut og/eller inn av fengsel, er tilbake.

Kanal:

Viasat 4

Se alle anmeldelser

Og gjør de det? Vel, det kommer vel an på hva du er ute etter. Det er tydelig hele veien at «Prison Break» baserer seg på en temmelig velsmurt og effektiv formel, der framdriften skapes ved å lokke med akkurat nok informasjon, vilkårlig tilbakeholde resten av puslespillet, og så gønne på i et aggressivt tempo og bygge opp mot et men-ingenting-er-som-du-har-trodd-klimaks rett før reklamepausen markerer et aktskifte. Skyll og gjenta.

Jada, det blir umiddelbart suggererende og medrivende, men samtidig blir plott-tvistene forutsigbart uforutsigbare, karaktermotivasjonene ulne og dermed uengasjerende (siden ALLE tilsynelatende har en skjult agenda vet man jo aldri hva de egentlig vil), og risikoen for å lage logisk plottspagetti er omtrent like stor som for at ørepluggene dine vikler seg sammen etter to sekunder i jakkelommen.

Og da er det fort gjort å la tankene vandre. En titt på notatene mine vitner om det. Her er et utdrag:

  • Hvor mange sekunder i snitt tar det fra amerikanske tv-karakterer ankommer Midtøsten til noe eksploderer?
  • Blir Lincolns hode større fra scene til scene?
  • Hvorfor har alle en hemmelighet, men de kan bare ikke fortelle den akkurat nå?
  • Ser han fyren med trehånda litt ut som Jo Nesbø på crack?
  • Er «Prison Break» et anagram for «bacon crisp»? B-A-K-O-N-R-I-S-P-nei.

Mer av det samme?

Er dette bedre eller dårligere enn de forrige sesongene? Som nevnt vrient å si, men hvis de også hadde fint lite med den virkelige verden å gjøre, og samtlige rollefigurer besto av ett karaktertrekk og var i besittelse av bare det mest basale av følelsesregister og motivasjoner, og dramaets hovedformål var å bygge opp nok spenning til at man akkurat blir litt sprø når neste reklamepausebrudd kommer, men det hele likevel ikke var uten sin sjarm, så tror jeg det er ganske likt.

(«Anmeldelsen» er basert på de to første episodene.)