HØYT NIVÅ: Illustratør Kaatje Vermeire er åpenbart inspirert av Stian Holes collageaktige teknikker. Bilde: FRA BOKA
HØYT NIVÅ: Illustratør Kaatje Vermeire er åpenbart inspirert av Stian Holes collageaktige teknikker. Bilde: FRA BOKAVis mer

Denne bildeboka holder et svært høyt kunstnerisk nivå

Men slår det an hos barna?

ANMELDELSE: De senere årene har døden vært et hett tema i barnelitteraturen. «Marie og de viktige tingene» av belgiske Tine Mortier og Kaatje Vermeire er en av dem.

Boka holder et svært høyt kunstnerisk nivå, men det spørs om den blir en slager hos barna.

Rå og surrealistisk
«Marie ble født i en kurvstol nedenfor kirsebærtreeet». Slik åpner den nokså rå, bevisst støyende og dels surrealistiske teksten om lille Marie som er så utålmodig at hun begynner å gå når hun er et halvt år. Og så grådig at når hun får kake, tømmer hun hele kakeboksen. Det gjør også bestemor.

De to husker i det store treet, skråler, bråker, eter og hoier inntil bestemor en dag får slag og ikke kan snakke. De voksne gir opp, men det gjør ikke Marie.

Når bestefar dør, og de voksne vil spare bestemor for synet av ham, tar Marie henne med til likhuset. Det er vakkert, synes de to.

Collage
Illustratøren Kaatje Vermeire er åpenbart inspirert av Stian Holes collageaktige teknikker. Tegningene - eller trykkene - er utstyrt med en detaljrikdom som ikke er ukjent i dagens barnebokillustrasjoner; frimerker, gammel reklame og så videre. Noen av bildene er Carl Larsson-aktig romantiske, andre så dystre i tonen at det virker skremmende.

Denne bildeboka holder et svært høyt kunstnerisk nivå

Enkelte av dem er slående gode. Som når Marie og bestemor sitter i båt på et hav laget av tårene til bestemor. Eller når Marie triller bestemor bort fra de hvite sykehusskikkelsene som likner bødler.
 
Men det spørs om dette kunstverket slår like godt an hos barn. Voksnes etterligning av barns ærlige naivitet speiler ikke nødvendigvis barnas sinn. Det er muligens tilfelle for denne boka.