Anmeldelse bok: Sensitive barn av prinsesse Märtha Louise og Elisabeth Nordeng

Denne boka er så hinsides, at jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte

Utover omsorgen for seg og sine, er det ikke mye høysensitiv empati å spore hos mødrene Nordeng og Märtha.

NY BOK: Prinsesse Märtha Louise og Elisabeth Nordeng gir ut boka «Sensitive barn». Foto: Jørn H. Moen / Dagbladet
NY BOK: Prinsesse Märtha Louise og Elisabeth Nordeng gir ut boka «Sensitive barn». Foto: Jørn H. Moen / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

BOK: De selverklærte høysensitive mødrene Märtha Louise og Elisabeth Nordeng hevder begge de har såkalte høysensitive barn. Nå følger de opp fjorårets «Født sensitiv», med henvisning til høyst omdiskutert forskning, egne opplevelser og fiktive eksempler. Her gir de råd til foreldre om disse skjøre «orkidébarna», som i sine rette omgivelser blomstrer så mye vakrere enn alle andre. Her forskes det visstnok intenst på å finne paralleller mellom et orkidégen og et høysensitivitetsgen.

Noen kjennetegn: Høysensitive barn skal ifølge forfatterne være typisk milde, medfølende og kreative med evnen til å «gruble dypere enn andre». De er pliktoppfyllende, høflige og rettferdige. De liker ikke plast og lyd, og kan som små heller foretrekke enkle naturlige leker, som å riste på en tom boks. De har en finurlig humor, som aldri går ut over andre. De er nemlig utstyrt med en sterk empati, og kan lett plages av å se for seg «fattige familier på flukt, de som ikke har penger nok til mat og må tigge».

Spiser mer sanselig

Det er med andre ord ikke så mange gode egenskaper igjen til røkla, altså de lavsensitive. De høysensitive mødrene synes heller ikke å være nevneverdig opptatt av verken dem eller de fattige. Et nøkkelord er skjerming. Du må tenke nøye gjennom hvor du bor, ikke i en trang støyende leilighet for eksempel. Mindfulness og yoga er supert. Steinerskolen likeså. Den er viet et eget kapittel. Naturbarnehager kan være fint, forutsatt at det ikke blir for macho. Her vil høysensitive introverte barn heller foretrekke «å sette seg ned og plukke blomster, bygge et slott av steiner eller studere ei maurtue». Høysensitive introverte barn må ifølge Nordeng også få lov til å slippe å be lavsensitive ekstroverte barn i bursdagen sin, for sistnevnte har en tendens til å ødelegge den fine stemningen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.