Denne boka er ulovlig lik en Kvikk Lunsj

- Det er vel ingen som prøver å spise en bok, sier Juritzen.

Kraft Foods Norge saksøker Arve Juritzens forlag etter at Juritzen forlag i fjor ga ut en bok med navnet "Påskekrim 2009" med et omslag som ligner på Freia-sjokoladen Kvikk Lunsj. Her er Arve Juritzen på vei inn til rettsmøtet i Oslo tingrett. Foto: Aleksander Andersen / Scanpix
Kraft Foods Norge saksøker Arve Juritzens forlag etter at Juritzen forlag i fjor ga ut en bok med navnet "Påskekrim 2009" med et omslag som ligner på Freia-sjokoladen Kvikk Lunsj. Her er Arve Juritzen på vei inn til rettsmøtet i Oslo tingrett. Foto: Aleksander Andersen / ScanpixVis mer

|||Oslo tingrett slår fast at Juritzen Forlags ikke hadde rett til å bruke et bokomslag som var svært lik Kvikk Lunsj-pakken.

Forlaget samlet 17 kriminalnoveller i en bok i 2009, under navnet «Påskekrim». Bokens omslag spilte på et av de store symbolene på norsk påske, nemlig Kvikk Lunsj-sjokoladen til Kraft Foods.

Selskapet var derimot langt fra fornøyd med det Kvikk Lunsj-lignende omslaget, og tok saken til retten i sommer. Selskapet mente Juritzen forlag hadde utnyttet merkevaren som Freia og eieren Kraft Foods har bygget opp.

Oslo tingrett støttet dette synet og slår fast at markedsføring og omsetning av bøker med omslaget er ulovlig. Forlaget må også betale erstatning på 10.000 kroner, samt 150.000 kroner i saksomkostninger til Kraft Foods.

— Dette er det groveste inngrepet mot ytringsfriheten på mange, mange år. Det er spesielt alvorlig fordi dommeren flere steder uttaler at han er i tvil og dermed har avgitt en uklar dom, sier Arve Juritzen i en kommentar til dommen.

— Jeg håper Bok-Norge nå engasjerer seg i denne saken, slik at jeg ikke står alene i kampen mot en av verdens største sukkerprodusenter. Endelig avgjørelse er ikke tatt, men jeg regner med at vi kommer til å anke dommen, sier han.

De to partene maktet ikke å komme til enighet om bruken av de tre stripene i rødt, gult og grønt. Juritzen mente de to produktene ikke kunne sammenlignes.

— Freia har registrert de tre stripene som merkevare for sjokolade, men ikke for bøker. Det er vel ingen som prøver å spise en bok, sa Juritzen til NRK før rettsbehandlingen startet.

(NTB)